Palvelut

Miten sairastuminen vaikuttaa lapseen tai nuoreen ja miten minun vanhempana olisi hyvä toimia? Miten lapsi oppisi käsittelemään paremmin myös vaikeita tunteita? Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa monenlaisia maksuttomia palveluja perheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää.

Ryhmächat lapsille ja nuorille

Hyvä Kysymys -verkkopalvelussa toimii ryhmächat 7–12-vuotiaille lapsille ja 13–17-vuotiaille nuorille, joiden vanhempi sairastaa syöpää.

Chatissa lapsi tai nuori pääsee keskustelemaan muiden saman kokeneiden lasten ja nuorten kanssa. Chatissa voi keskustella omalla nimellä tai nimimerkillä, ja mukaan voi tulla mistä päin tahansa Suomea. Mukana voi olla koko keskusteluajan tai sen aikaa kuin haluaa. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ammattilainen on paikalla chatissa.

• Ryhmächat 7–12-vuotiaille lapsille järjestetään keskiviikkona 20.10. ja 24.11. klo 16.30–17.30.
  • Ryhmächat 13–17-vuotiaille nuorille järjestetään keskiviikkona 20.10. ja 24.11. klo 18.00–19.00.

Keskiviikkona 24.11. pidettävässä nuorten ryhmächatissa on mukana myös terveyden edistämisen asiantuntija, jolta voit kysyä nikotiinituotteisiin liittyvistä asioista.

Molemmat ryhmächatit toteutetaan Hyvä kysymys -palvelussa.

Siirry Hyvä kysymys -palvelun ryhmächattiin.

Tunnetaitoryhmä

Alakouluikäisille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää, järjestetään tunnetaitoryhmä, jonka tavoitteena on tukea lasta tunnetaitojen oppimisessa. Ryhmässä lapset harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista erilaisten harjoitusten avulla yhdessä tunnetaito-ohjaajan kanssa.

Tavoitteena on, että lapsen lapsen tietoisuus itsestään ja omista tunteistaan kasvaa ja lapsen itsetunto vahvistuu ja hänen vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyy. Tavoitteena myös on, että lapset uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet aikaisempaa paremmin.

Ryhmään voivat hakea 7–12-vuotiaat lapset, ja se muodostetaan sopivan ikäjakauman mukaan. Osallistujamäärä ryhmään on enintään 8 lasta. Ryhmään haetaan sähköisellä lomakkeella, ja hakuaika päättyy 31.2.2022.

Ryhmä kokoontuu Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa kahdeksan kertaa torstaisin 31.3.–19.5. klo 17.30–19.00. Lisätietoja ryhmästä sekä ryhmään hakemisesta löydät klikkaamalla alla oleva linkkiä.

Ryhmä 7–12-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa tai on sairastanut

Ryhmä on Veikkauksen tukema ja osallistujille maksuton. Ryhmän toteutuminen on ehdollinen.

Muuta

Siirry lukemaan tunnetaidoista Tunne&taida-sivustolle
Lataa tunnetaitoryhmäesite (pdf)

Lapset puheeksi -keskustelu

Miten tukea lasta tai nuorta, kun perheenjäsen sairastaa syöpää? Moni vanhempi kokee huolta lasten voinnista, kun perheenjäsen sairastaa syöpää. Mielessä risteilee kysymyksiä siitä, miten lapset reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen, miten sairastuminen vaikuttaa heihin ja miten vanhempana olisi hyvä toimia.

Maksuttomassa Lapset puheeksi -keskustelussa pohditaan yhdessä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ammattilaisen kanssa lapsen tai nuoren elämäntilannetta syövän muuttaessa perheen arkea. Yhteinen tavoite keskustelussa on perheen toimiva arki ja hyvinvoinnin ylläpitäminen syövästä huolimatta.

Lapset puheeksi -keskustelu antaa
• tietoa, miten tukea lasta syövän muuttamassa elämäntilanteessa.
• tukea koko perheelle käsitellä syöpään liittyviä ajatuksia ja tunteita.
• keinoja ja rohkeutta, miten keskustella lapsen kanssa syöpään liittyvistä asioista.
• tukea vanhemman omaan jaksamiseen sekä vanhemmuuteen.

Varaa keskusteluaika numerosta 02 2657 927 (ajanvarausnumero avoinna arkisin klo 9–11). Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten Meri-Karinassa (Seiskarinkatu 35, Turku).

Materiaali

Lataa Hyvä arki lapselle -lokikirja (pdf)

Neuvontapiste

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija Pia Ilves on tavattavissa Turun yliopistollisessa keskussairaalassa sijaitsevalla Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontapisteellä torstaisin 21.10. alkaen klo 12–14 (poikkeuksena torstai 4.11., 11.11. ja 2.12.).

Ilvekseltä saa tietoa perheille suunnatuista palveluista sekä nuorten aikuisten toiminnasta. Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa.

Psykososiaalinen tuki

• Kaipaatko henkistä tukea, kuuntelijaa ja keskustelijaa? Varaa keskusteluaika Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen hoitajalle numerosta 02 2657 927 (ajanvarausnumero avoinna arkisin klo 9–11). Läheinen voi varata myös oman keskusteluajan. Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten Meri-Karinassa (Seiskarinkatu 35, Turku).
  • Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kautta saat koulutetun tukihenkilön, joka on joko itse sairastanut syövän tai hänellä on kokemusta läheisen sairastuneen vierellä kulkemisesta. Lue lisää vertaistuesta
  • Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää ympäri vuoden monenlaisia kursseja syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kurssit tarjoavat mahdollisuuden kohdata muita samassa elämäntilanteessa olevia vertaisia. Lisäksi kurssit antavat tietoa syöpäsairauksista ja niiden hoidoista sekä tukea työssä ja arjessa jaksamiseen. Lue lisää kursseista
  • Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa monenlaista muuta tukea syöpään sairastuneelle aikuiselle ja hänen läheiselleen. Lue lisää tukimuodoista

Taloudellinen tuki

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys myöntää hoitopäiväkorvauksia ja alkuavustuksia syöpätaudin hoidosta aiheutuneisiin kustannuksiin. Taloudellinen tuki on tarkoitettu yhdistyksen toimialueella asuville jäsenille.

Lue lisää taloudellisesta tuesta

Perhetyön asiantuntija ja lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajaMM Pia Ilves
044 451 5655, pia.ilves@lssy.fi

Perhetyön asiantuntija voi myös tavata perheen lapsia tai nuoria. Ota yhteyttä!

Muuta

Tutustu ja lataa materiaaleja.

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta (pdf)
Lapsi ja vanhemman syöpä (pdf)
Nuoren perheen selviytymisopas (pdf)