Palvelut

Miten sairastuminen vaikuttaa lapseen tai nuoreen ja miten minun vanhempana olisi hyvä toimia? Millaista taloudellista tukea perheeni voi saada? Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa monenlaisia maksuttomia palveluja perheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää.

Lapset puheeksi -keskustelu

Miten tukea lasta tai nuorta, kun perheenjäsen sairastaa syöpää? Moni vanhempi kokee huolta lasten voinnista, kun perheenjäsen sairastaa syöpää. Mielessä risteilee kysymyksiä siitä, miten lapset reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen, miten sairastuminen vaikuttaa heihin ja miten vanhempana olisi hyvä toimia.

Maksuttomassa Lapset puheeksi -keskustelussa pohditaan yhdessä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ammattilaisen kanssa lapsen tai nuoren elämäntilannetta syövän muuttaessa perheen arkea. Yhteinen tavoite keskustelussa on perheen toimiva arki ja hyvinvoinnin ylläpitäminen syövästä huolimatta.

Lapset puheeksi -keskustelu antaa
• tietoa, miten tukea lasta syövän muuttamassa elämäntilanteessa.
• tukea koko perheelle käsitellä syöpään liittyviä ajatuksia ja tunteita.
• keinoja ja rohkeutta, miten keskustella lapsen kanssa syöpään liittyvistä asioista.
• tukea vanhemman omaan jaksamiseen sekä vanhemmuuteen.

Varaa keskusteluaika perhetyön asiantuntijalta numerosta 044 451 5655. Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten Meri-Karinassa (Seiskarinkatu 35, Turku).

Materiaali

Lataa Hyvä arki lapselle -lokikirja (pdf)

Neuvontapiste

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija on tavattavissa Turun yliopistollisessa keskussairaalassa sijaitsevalla Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontapisteellä torstaisin (ei paikalla seuraavina torstaipäivinä: 29.9., 13.10., 20.10., 17.11., 1.12. ja 8.12.) klo 12–14.

Perhetyön asiantuntijalta saa tietoa perheille suunnatuista palveluista sekä nuorten aikuisten toiminnasta. Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa.

Psykososiaalinen tuki

Kaipaatko henkistä tukea, kuuntelijaa ja keskustelijaa? Varaa keskusteluaika Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen hoitajalle numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Läheinen voi varata myös oman keskusteluajan. Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten Meri-Karinassa (Seiskarinkatu 35, Turku).

Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kautta saat koulutetun tukihenkilön, joka on joko itse sairastanut syövän tai hänellä on kokemusta läheisen sairastuneen vierellä kulkemisesta. Lue lisää vertaistuesta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää ympäri vuoden monenlaisia kursseja syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kurssit tarjoavat mahdollisuuden kohdata muita samassa elämäntilanteessa olevia vertaisia. Lisäksi kurssit antavat tietoa syöpäsairauksista ja niiden hoidoista sekä tukea työssä ja arjessa jaksamiseen. Lue lisää kursseista

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa monenlaista muuta tukea syöpään sairastuneelle aikuiselle ja hänen läheiselleen. Lue lisää tukimuodoista

Taloudellinen tuki

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys myöntää hoitopäiväkorvauksia ja alkuavustuksia syöpätaudin hoidosta aiheutuneisiin kustannuksiin. Taloudellinen tuki on tarkoitettu yhdistyksen toimialueella asuville jäsenille.

Lue lisää taloudellisesta tuesta

Perhetyön asiantuntija Ruut Ketola
044 451 5655, ruut.ketola@lssy.fi

Perhetyön asiantuntija voi myös tavata perheen lapsia tai nuoria. Ota yhteyttä!

Muuta

Tutustu ja lataa materiaaleja.

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta (pdf)
Lapsi ja vanhemman syöpä (pdf)
Nuoren perheen selviytymisopas (pdf)