Palvelut

Miten sairastuminen vaikuttaa lapseen tai nuoreen ja miten minun vanhempana olisi hyvä toimia? Miten lapsi oppisi käsittelemään paremmin myös vaikeita tunteita? Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa monenlaisia maksuttomia palveluja perheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää.

Tunnetaitoryhmä

Iältään 4–6-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää tai on sairastanut syövän, järjestetään tunnetaitoryhmä, jonka tavoitteena on tukea lasta tunnetaitojen oppimisessa. Ryhmässä lapset harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista erilaisten harjoitusten avulla yhdessä tunnetaito-ohjaajan kanssa.

Tavoitteena on, että lapsen lapsen tietoisus itsestään ja omista tunteistaan kasvaa ja lapsen itsetunto vahvistuu ja hänen vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyy. Tavoitteena myös on, että lapset uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet aikaisempaa paremmin.

Ryhmä kokoontuu Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa kahdeksan kertaa torstaisin 28.10.–16.12.2021 klo 17.30–19.00. Ryhmään haetaan sähköisella lomakkeella, ja hakuaika päättyy 28.9. Lisätietoja ryhmästä sekä siihen hakeutumisesta löydät klikkaamalla ryhmän nimeä.

Ryhmä

Muuta

Lataa tunnetaitoryhmäesite (pdf)

Ryhmächat lapsille ja nuorille

Hyvä Kysymys -verkkopalvelussa toimii ryhmächat 7–12-vuotiaille lapsille ja 13–17-vuotiaille nuorille, joiden vanhempi sairastaa syöpää.

Chatissa lapsi tai nuori pääsee keskustelemaan muiden saman kokeneiden lasten ja nuorten kanssa. Chatiin voit tulla mukaan nimimerkillä, ja mukana voi olla koko keskusteluajan tai sen aikaa kuin haluaa. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ammattilainen on paikalla chatissa.

Huom! Chatit ovat kesätauolla, ja ne järjestetään seuraavan kerran syksyllä.

Lapset puheeksi -keskustelu

Miten tukea lasta tai nuorta, kun perheenjäsen sairastaa syöpää? Moni vanhempi kokee huolta lasten voinnista, kun perheenjäsen sairastaa syöpää. Mielessä risteilee kysymyksiä siitä, miten lapset reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen, miten sairastuminen vaikuttaa heihin ja miten vanhempana olisi hyvä toimia.

Maksuttomassa Lapset puheeksi -keskustelussa pohditaan yhdessä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ammattilaisen kanssa lapsen tai nuoren elämäntilannetta syövän muuttaessa perheen arkea. Yhteinen tavoite keskustelussa on perheen toimiva arki ja hyvinvoinnin ylläpitäminen syövästä huolimatta.

Lapset puheeksi -keskustelu antaa
• tietoa, miten tukea lasta syövän muuttamassa elämäntilanteessa.
• tukea koko perheelle käsitellä syöpään liittyviä ajatuksia ja tunteita.
• keinoja ja rohkeutta, miten keskustella lapsen kanssa syöpään liittyvistä asioista.
• tukea vanhemman omaan jaksamiseen sekä vanhemmuuteen.

Varaa keskusteluaika numerosta 02 2657 927 (ajanvarausnumero avoinna arkisin klo 9–11). Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten Meri-Karinassa (Seiskarinkatu 35, Turku).

Huom! Lapset puheeksi -keskustelu on kesätauolla 19.–23.7. ja 26.7.–17.8.

Materiaali

Lataa Hyvä arki lapselle -lokikirja (pdf)

Psykososiaalinen tuki

• Kaipaatko henkistä tukea, kuuntelijaa ja keskustelijaa? Varaa keskusteluaika Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen hoitajalle numerosta 02 2657 927 (ajanvarausnumero avoinna arkisin klo 9–11). Läheinen voi varata myös oman keskusteluajan. Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten Meri-Karinassa (Seiskarinkatu 35, Turku).
  • Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kautta saat koulutetun tukihenkilön, joka on joko itse sairastanut syövän tai hänellä on kokemusta läheisen sairastuneen vierellä kulkemisesta. Lue lisää vertaistuesta
  • Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää ympäri vuoden monenlaisia kursseja syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kurssit tarjoavat mahdollisuuden kohdata muita samassa elämäntilanteessa olevia vertaisia. Lisäksi kurssit antavat tietoa syöpäsairauksista ja niiden hoidoista sekä tukea työssä ja arjessa jaksamiseen. Lue lisää kursseista
  • Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa monenlaista muuta tukea syöpään sairastuneelle aikuiselle ja hänen läheiselleen. Lue lisää tukimuodoista

Taloudellinen tuki

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys myöntää hoitopäiväkorvauksia ja alkuavustuksia syöpätaudin hoidosta aiheutuneisiin kustannuksiin. Taloudellinen tuki on tarkoitettu yhdistyksen toimialueella asuville jäsenille.

Lue lisää taloudellisesta tuesta

Perhetyön asiantuntija ja lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajaMM Pia Ilves
044 451 5655, pia.ilves@lssy.fi

Perhetyön asiantuntija voi myös tavata perheen lapsia tai nuoria. Ota yhteyttä!

Muuta

Tutustu ja lataa materiaaleja.

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta (pdf)
Lapsi ja vanhemman syöpä (pdf)
Nuoren perheen selviytymisopas (pdf)