Palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa monenlaisia maksuttomia palveluja perheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää.

Tunnetaitoryhmät

Tunnetaitoryhmissä lapset ja nuoret oppivat muun muassa ymmärtämään ja tunnistamaan erilaisia tunteita sekä säätelemään ja ilmaisemaan niitä. Lapset ja nuoret myös oppivat ymmärtämään, että vaikeillakin tunteilla, kuten surulla, ahdistuksella ja pelolla, on oma tehtävänsä ja näihinkin tunteisiin voi vaikuttaa.

Ryhmissä lapset ja nuoret harjoittelevat tunteiden tunnistamista, säätelemistä, käsittelemistä, sietämistä, ilmaisemista ja omaa voimaantumista erilaisten harjoitusten avulla yhdessä koulutetun tunnetaito-ohjaajan kanssa. Ryhmissä lapset ja nuoret myös kohtaavat muita ikäisiään, joilla on samankaltainen kokemus perhettä kohdanneesta vakavasta sairaudesta. Lue lisää ryhmistä klikkaamalla linkkiä.

Tunnetaitoryhmä 7–12-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää
Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa maanantaisin 5.2.–25.3.2024 klo 17.00–18.30. Hakuaika on päättynyt.

Tunnetaitoryhmä 4–6-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää
Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa torstaisin 5.9.–24.10.2024 klo 17.00–18.30. Hakuaika päättyy 5.8.2024.
Täytä hakemuslomake verkossa.

Tunnetaitoryhmä 13–17-vuotiaille nuorille, joiden vanhempi sairastaa syöpää
Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa torstaisin 31.10.–19.12.2024 klo 17.00–18.30. Hakuaika päättyy 31.9.2024.
Täytä hakemuslomake verkossa.

Perhetyön asiantuntija Pia Ilves
044 451 5655 tai pia.ilves@lssy.fi

Lataa vuoden 2024 tunnetaitoryhmistä kertova esite (pdf)

Perhekurssit

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa järjestetään perhekursseja, joille osallistutaan yhdessä koko perheen kanssa. Kurssit ovat perheille maksuttomia. Hakuaika kursseille päättyy kuukautta ennen kurssin alkamista.

Toinen kursseista on tarkoitettu perheille, joissa toinen vanhemmista sairastaa syöpää ja toinen kurssi perheille, joissa toinen vanhemmista sairastaa levinnyttä rintasyöpää.  Lisätietoja kursseista ja niille hakemista saat klikkaamalla kurssin nimeä.

Perhekurssi perheille, joissa aikuinen sairastaa 15.–19.7.2024. Hakuaika päättyy 15.6.2024
Perhekurssi perheille, joissa aikuinen sairastaa levinnyttä rintasyöpää 10.–14.6.2024. Hakuaika päättyy 10.5.2024.

Lapset puheeksi -keskustelu

Miten tukea lasta tai nuorta, kun perheenjäsen sairastaa syöpää? Moni vanhempi kokee huolta lasten voinnista, kun perheenjäsen sairastaa syöpää. Mielessä risteilee kysymyksiä siitä, miten lapset reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen, miten sairastuminen vaikuttaa heihin ja miten vanhempana olisi hyvä toimia.

Maksuttomassa Lapset puheeksi -keskustelussa pohditaan yhdessä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ammattilaisen kanssa lapsen tai nuoren elämäntilannetta syövän muuttaessa perheen arkea. Yhteinen tavoite keskustelussa on perheen toimiva arki ja hyvinvoinnin ylläpitäminen syövästä huolimatta. Varaa keskusteluaika perhetyön asiantuntijalta numerosta 044 451 5655. Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten Meri-Karinassa, jonka osoite on Seiskarinkatu 35, Turku.

Lapset puheeksi -keskustelu antaa
• tietoa, miten tukea lasta syövän muuttamassa elämäntilanteessa.
• tukea koko perheelle käsitellä syöpään liittyviä ajatuksia ja tunteita.
• keinoja ja rohkeutta, miten keskustella lapsen kanssa syöpään liittyvistä asioista.
• tukea vanhemman omaan jaksamiseen sekä vanhemmuuteen.

Materiaali

Lataa Hyvä arki lapselle -lokikirja (pdf)
Kuuntele Puhutaan syövästä -podcastin jakso Lapset puheeksi -keskustelusta

Psykososiaalinen tuki

• Haluaisitko keskustella ammattilaisen kanssa? Varaa keskusteluaika Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajalle tai psykologille numerosta 02 2657 927. Ajanvaraus on avoinna maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina klo 9–11 sekä tiistaina ja torstaina klo 13–15. Palvelu on tarkoitettu ainoastaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille. Lue lisää keskustelutuesta.
  • Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kautta saat koulutetun tukihenkilön, joka on joko itse sairastanut syövän tai hänellä on kokemusta läheisen sairastuneen vierellä kulkemisesta. Lue lisää vertaistuesta.
  • Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää ympäri vuoden kursseja syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kurssit tarjoavat mahdollisuuden kohdata muita samassa elämäntilanteessa olevia vertaisia. Lisäksi kurssit antavat tietoa syöpäsairauksista ja niiden hoidoista sekä tukea työssä ja arjessa jaksamiseen. Lue lisää kursseista
  • Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa monenlaista muuta tukea syöpään sairastuneelle aikuiselle ja hänen läheiselleen. Lue lisää tukimuodoista

Taloudellinen tuki

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys myöntää hoitopäiväkorvauksia ja alkuavustuksia syöpätaudin hoidosta aiheutuneisiin kustannuksiin. Taloudellinen tuki on tarkoitettu yhdistyksen toimialueella asuville jäsenille.

Lue lisää taloudellisesta tuesta

Perhetyön asiantuntija Pia Ilves
044 451 5655, pia.ilves@lssy.fi

Perhetyön asiantuntija voi myös tavata
perheen lapsia tai nuoria. Ota yhteyttä!

Muuta

Tutustu/lataa materiaaleja:

Hyvinvoiva perhe syövästä huolimatta (pdf)
Lapsi ja vanhemman syöpä (pdf)
Nuoren perheen selviytymisopas (pdf)
Tietopaketti nuorille, joiden vanhempi on sairastanut syöpään