Palvelut

Haluaisiko perheenne lähteä yhdessä kuntoutuskurssille tapaamaan muita saman kokeneita? Haluaisiko lapsenne oppia taitoja, joiden avulla vaikeita tunteita on helpompi käsitellä? Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa monenlaisia maksuttomia palveluja perheille, joissa lapsi sairastaa syöpää.

Perhekurssit

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa järjestetään koko perheelle tarkoitettuja kuntoutuskursseja. Kurssien kohderyhmänä ovat perheet, joissa on alle 16-vuotias syöpää sairastava lapsi, jonka sairaudesta aiheutuu kuntoutuksen tarve. Kurssit soveltuvat myös infektioeristyksessä oleville lapsille.

Kurssien tavoitteena on muun muassa antaa ajankohtaista tietoa lasten syöpäsairauksista ja niiden hoidoista, löytää keinoja arjessa selviytymiseen ja antaa koko perheelle mahdollisuus tunteiden käsittelyyn. Kurssit myös auttavat sisaruksia ymmärtämään arjen tilanteita. Yksi merkittävimmistä kurssien hyödyistä on vanhemmuuden tukeminen ja tukiverkkojen löytäminen perheille. Kurssiohjelmaan kuuluu esimerkiksi asiantuntijoiden ohjaamaa ryhmätoimintaa ja keskusteluryhmiä aikuisille, ohjattua toimintaa ja tunnetyöskentelyä lapsille heidän ikätasonsa huomioiden ja koko perheen mukavaa yhdessä tekemistä.

Kurssit järjestetään neljän vuorokauden mittaisina jaksoina, ja kurssin ajaksi perhe majoittuu Meri-Karinan hyvinvointikeskukseen. Majoittumiseen sisältyy täysihoito. Kurssit sekä majoittuminen täysihoitoineen ovat maksuttomia. Kurssit ovat myös valtakunnallisia. Kursseille haetaan täyttämällä Kelan lomake, joka toimitetaan liitteineen Kelaan. Lisätietoja kurssista sekä niille hakeutumisesta löydät klikkaamalla kurssin nimeä.

Kurssit

Esite

Tutustu perhekurssiesitteeseen (pdf)

Tunnetaitoryhmä

Syövän sairastaneille 7-9-vuotiaille lapsille järjestetään tunnetaitoryhmä, jonka tavoitteena on tukea lasta tunnetaitojen oppimisessa. Ryhmässä lapset harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista erilaisten harjoitusten avulla yhdessä tunnetaito-ohjaajan kanssa.

Tavoitteena on, että lapsen lapsen tietoisus itsestään ja omista tunteistaan kasvaa ja lapsen itsetunto vahvistuu ja hänen vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyy. Tavoitteena myös on, että lapset uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet aikaisempaa paremmin.

Ryhmä kokoontuu Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa kahdeksan kertaa torstaisin 2.9.–21.10.2021 klo 17.30–19.00. Ryhmään haetaan sähköisella lomakkeella, ja hakuaika päättyy 2.8. Lisätietoja ryhmästä sekä hakemisesta löydät klikkaamalla ryhmän nimeä.

Ryhmä

Muuta

Siirry lukemaan tunnetaidoista Tunne&taida-sivustolle
Tutustu tunnetaitoryhmäesitteeseen (pdf)

Lapset puheeksi -keskustelu

Miten tukea lasta tai nuorta, kun perheenjäsen sairastaa syöpää? Moni vanhempi kokee huolta lasten voinnista, kun perheenjäsen sairastaa syöpää. Mielessä risteilee kysymyksiä siitä, miten lapset reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen, miten sairastuminen vaikuttaa heihin ja miten vanhempana olisi hyvä toimia.

Maksuttomassa Lapset puheeksi -keskustelussa pohditaan yhdessä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ammattilaisen kanssa lapsen tai nuoren elämäntilannetta syövän muuttaessa perheen arkea. Yhteinen tavoite keskustelussa on perheen toimiva arki ja hyvinvoinnin ylläpitäminen syövästä huolimatta.

Lapset puheeksi -keskustelu antaa
• tietoa, miten tukea lasta syövän muuttamassa elämäntilanteessa.
• tukea koko perheelle käsitellä syöpään liittyviä ajatuksia ja tunteita.
• keinoja ja rohkeutta, miten keskustella lapsen kanssa syöpään liittyvistä asioista.
• tukea vanhemman omaan jaksamiseen sekä vanhemmuuteen.

Varaa keskusteluaika numerosta 02 2657 927 (ajanvarausnumero avoinna arkisin klo 9–11). Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten Meri-Karinassa (Seiskarinkatu 35, Turku).

Huom! Lapset puheeksi -keskustelu on kesätauolla 19.–23.7. ja 26.7.–17.8.

Materiaali

Tutustu Hyvä arki lapselle -lokikirjaan (pdf)

Taloudellinen tuki

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys myöntää hoitopäiväkorvauksia ja alkuavustuksia lapsisyöpäpotilasperheille. Taloudellinen tuki on tarkoitettu yhdistyksen toimialueella asuville jäsenille.

Lue lisää taloudellisesta tuesta

Perhetyön asiantuntija ja lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajaMM Pia Ilves
044 451 5655, pia.ilves@lssy.fi
Perhetyön asiantuntija voi myös tavata perheen lapsia tai nuoria. Ota yhteyttä!

Muuta

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö

Syöpää sairastavien lasten vanhemmista koostuva ja vapaaehtoisvoimin toimiva Sykerö-toimikunta järjestää lapsisyöpäpotilaille ja heidän perheilleen muun muassa virkistystä, vertaistukea ja infektioriskittömiä tapahtumia.

Lue lisää Sykeröstä

Sylva ry

Sylva ry on syöpään sairastuneiden lasten, nuorten ja nuorten aikuisten valtakunnallinen yhdistys, joka tukee ja jakaa tietoa sairastuneelle ja hänen läheisilleen.

Lue lisää Sylvasta