Älä tuo kaverille syöpää – nuuskan välittämisestä tulee ikäviä seurauksia

(Syöpäjärjestöt 20.6.2016)

Vaikka nuuskaa ei saa Suomessa myydä, nuuskan käyttö on lisääntynyt erityisesti nuorten miesten ja poikien keskuudessa. 15–16-vuotiaat pojat käyttävät enemmän nuuskaa ja sähkösavukkeita kuin aikuiset. Syöpäjärjestöt haluaa suojata nuoria tupakkatuotteilta ja nikotiiniriippuvuudelta.

– Nuuskan aiheuttamia terveyshaittoja ei tule vähätellä. Nuuskasta vereen tulevat nikotiinimäärät ovat suuria, joka jo yksistään on vahingollista. Nuuska lisää riskiä suun alueen, ruokatorven ja haiman syövälle. Se lisää myös sydän- ja verenkiertoelinsairauksia. Raskauden aikainen nuuskan käyttö on vaarallista sekä äidille että lapselle, terveyden edistämisen ylilääkäri Eeva Ollila sanoo.

Nikotiini on terveydelle vaarallista ja aiheuttaa erittäin voimakasta riippuvuutta. Nuuskasta vereen imeytyvät nikotiinimäärät ovat paljon savukkeista imeytyviä korkeampia. Syöpäjärjestöt on erityisen huolissaan siitä, että uusimmissa nuuskatuotteissa on jopa kuusikertaa enemmän nikotiinia kuin aikaisemmin.

Kaikki alaikäisille päätynyt nuuska on laitonta

Nuuskaa ei saa maahantuoda eikä myydä eteenpäin. Nykylain mukaan aikuinen saa kuitenkin omaa henkilökohtaista käyttöään varten tuoda maahan nuuskaa enintään 30 kappaletta enintään 50 gramman nuuskarasioita.

Uusi tupakkalaki on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Lakiehdotuksen mukaan omaan käyttöön saisi tuoda enintään 1000 grammaa nuuskaa.

Nuuskan myynnistä voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. Laittomasta nuuskakaupasta aiheutuvat maahantuontiverot tulevat yhteisvastuullisesti myyjän ja nuuskaa laittomasti ostaneiden maksettavaksi.

» Lue lisää Syöpäjärjestöjen nettisivuilta
» Tutustu Nuuska on syöpä -kampanjaan