Ehkäisevän päihdetyön viikon yleisötapahtuma kokoaa yhteen alueelliset asiantuntijat

(30.10.2019)

Ehyt ry ja SPR järjestävät yhteistyössä Turun ehkäisevän päihdetyön järjestöjen ja muiden nuorten parissa toimivien tahojen kanssa yleisötapahtuman torstaina 7.11. klo 1719 Turun pääkirjastossa. Ohjelmaan sisältyvässä paneelissa esiintyy NIKO-projektipäällikkö Minna Salakari yhdessä muiden nuorten parissa toimivien ammattilaisten kanssa.

Valtakunnallista ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietetään viikolla 45 (4.10.11.2019). Ehkäisevän päihdetyön viikon aikana ennaltaehkäisevää päihdetyötä tuodaan esiin vuosittain vaihtuvien kärkiteemojen kautta. Teemaviikon tavoitteena on vähentää nuorten päihdehaittoja, lisätä päihteisiin liittyvää tietoutta sekä edistää päihteettömiä elintapoja ja päihdeongelmista kärsivien kansalaisten oikeuksia.

Ehyt ry ja SPR järjestävät yhteistyössä varsinaissuomalaisten toimijoiden kanssa Päivän päihdetilanne – mitä kuuluu nuorille? -yleisötilaisuuden Turun pääkirjastossa torstaina 7.11. klo 1719. Päivän ohjelmassa perehdytään päihteiden vaikutukseen nuorten kehittyviin aivoihin, kysytään mitä kuuluu turkulaisille nuorille ja pohditaan, millä tavoin nuoria voidaan tukea päihteettömyyteen.

Ohjelmaan sisältyvässä paneelissa esiintyvät alueelliset nuorten parissa toimivat ammattilaiset: Susanna Etholen-Rättö (Nuorten Turvatalo, SPR), Heidi Kantonen (Turun ensi- ja turvakoti), Vilho Routasalo (Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä), Minna Salakari (NIKO-projekti, Lounais-Suomen Syöpäyhdistys), Jonna Tähtinen (kokemusasiantuntija) ja Nina Väyrynen (Vamos). Panelistit keskustelevat Turun alueen päihdetilanteesta, päihteiden käytön ja elintapojen muutoksesta kymmenen viime vuoden aikana sekä nuorten ja heidän läheistensä tukemisen mahdollisuuksista. Asiantuntijat esittävät myös edustamiensa tahojen alueellista, ennaltaehkäisevää päihdetyön toimintaa ja erilaisia tuen malleja.

Ohjelma:

klo

17.00 Tervetuloa!

Suunnittelija Niina Jalo, Turun kaupungin hyvinvointitoimiala

17.05 Päivän päihdetilanne Turussa

Ylikonstaapeli Janne Aro-Heinilä, Varsinais-Suomen Poliisi

17.35 Kokemusasiantuntijan puheenvuoro

Kokemusasiantuntija Jonna Tähtinen, Turku

18.00 Mitä kuuluu nuorille? Miten tukea nuoria? -paneelikeskustelu

Paneelikeskustelua johtaa Niina Jalo, suunnittelija, Turun kaupungin hyvinvointitoimiala

Teksti: Minna Salakari