Fiksusti auringossa

Mikä on riittävä suojakerroin? Suojaako rusketus palamiselta? Valitsenko fysikaalisen vai kemiallisen aurinkosuojavoiteen? Mitä UV-indeksi kertoo?

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen asiantuntijat vastaavat kysymyksiisi aurinkosuojauksesta Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen pihalla järjestettävässä Fiksusti auringossa -tapahtumassa tiistaina 24.5. kello 11.30–13.30.

Paikalla ovat yhdistyksen neuvontapalveluiden sairaanhoitaja ja Aurinkoagentti 2.0 -toiminnan asiantuntija. Saatavilla myös materiaalia mukaan otettavaksi. Tapahtumassa voi osallistu pika-arvontaan ja voittaa laadukkaan aurinkosuojavoiteen.

Kiertävä Pianorekka konsertoi Meri-Karinan pihalla klo 12.15–12.45. Konsertissa esiintyvät ammattipianistit Anni Collan ja Tuuli Lempa sekä sopraano Kaisa Kraft. Myös konsertti on maksuton. Meri-Karinan hyvinvointikeskus sijaitsee Hirvensalossa, osoitteessa Seiskarinkatu 35.

Aurinkoagentit huristelevat Seikkailupuiston viereen

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Aurinkoagentti 2.0 -toiminnan asiantuntijat ovat tavattavissa Touko-terveysbussin luona lastenkulttuurikeskus Seikkailupuiston läheisyydessä maanantaina 30.5. kello 10–14.

Kyseessä on erityisesti lapsiperheille suunnattu tapahtuma, jossa on saatavilla tietoa ja materiaalia lasten aurinkosuojauksesta ja turvallisesta aurinkokäyttäytymisestä. Tapahtumassa voi osallistu pika-arvontaan ja voittaa laadukkaan aurinkosuojavoiteen. Seikkailupuisto sijaitsee Kupittaanpuiston laidalla.

Euroopan syöpäviikkoa vietetään toukokuussa

Euroopan syöpäviikkoa vietetään 25.–31.5. Meri-Karinassa ja Seikkailupuiston vieressä järjestettävät Fiksusti auringossa -tapahtumat ovat osa vuotuista Euroopan syöpäviikkoa, jonka järjestämisestä vastaa Euroopan syöpäjärjestöjen liitto.

Viikon tavoitteena on jakaa tietoa syövän ehkäisemisestä ja hoitoon pääsystä sekä tukea syövästä selvinneitä. Syöpäjärjestöt haluaa muistuttaa viikon aikana siitä, että oman ihon tunteminen auttaa nauttimaan kesästä ja valosta turvallisesti sekä havaitsemaan huolestuttavat muutokset ajoissa.

Pika-arvonnoissa jaettavat aurinkosuojavoiteet on sponsoroinut Hirvensalon Apteekki.