Kirjastosilta loistaa vaaleanpunaisena Roosa nauha -päivänä

(1.10.2018)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Turun kaupunki valaisevat Kirjastosillan rintasyövän vastaisen työn kunniaksi perjantaina 12.10. kello 19. Tempaus on osa Roosa nauha -kampanjaa, jolla kerätään varoja rintasyöpätutkimukseen sekä sairastuneiden ja läheisten tukemiseen.

Turun Kirjastosilta vaihtaa väriä vaaleanpunaiseksi noin iltaseitsemältä. Mieskuoro Laulun Ystävät esiintyy valaisuhetkellä ja laulaa muun muassa naisille omistetun serenadin. Paikan päällä on mahdollista ostaa Roosa nauhoja sekä tukea alueellista syöpätyötä rahalahjoituksin.

Rintasyöpään sairastuu yli 5 000 naista vuodessa, mikä tekee siitä yleisimmän syövän Suomessa. Roosa nauha -keräyksen tavoitteena on, että yhä useampi rintasyöpä voidaan ehkäistä tai hoitaa ja että jokainen voi saada tarvitsemansa tuen sairauden eri vaiheissa.

– Keräysvaroilla tarjotaan tukipalveluita syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen alueellisissa syöpäyhdistyksissä, joten osallistumalla keräykseen on mukana myös paikallisessa syöväntorjuntatyössä, kannustaa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen toimitusjohtaja Ville Viitanen.

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys muistuttaa tänä vuonna varhaisen toteamisen merkityksestä rintasyöpäkuolemien ehkäisemisessä. Rintasyövän ennuste on parantunut, kun syövät todetaan aiempaa aikaisemmin ja hoitomenetelmät ovat kehittyneet. Tällä hetkellä lähes 90 prosenttia rintasyöpää sairastavista on elossa viiden vuoden kuluttua sairauden toteamisesta.

Roosa nauha -keräys on järjestetty Suomessa vuodesta 2003 alkaen. Keräyksen ajankohta on pääasiassa lokakuu, joka on kansainvälinen rintasyöpätietoisuuden kuukausi. Tänä vuonna Roosan silkkinauhan on suunnitellut Anna Puu ja kampanjan teemana on ”Minä & Sinä. Meissä on voimaa”. Keräys on käynnissä 4.11. asti. Lue lisää Roosa nauha -kampanjasta osoitteesta www.roosanauha.fi.

Turun Kirjastosilta valaistaan vaaleanpunaiseksi Roosa nauha -päivänä pe 12.10. n. klo 19. Ohjelmassa on musiikkia, lipaskeräystä ja Roosa nauha -myyntiä. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ja Turun kaupungin yhteistempaus toteutetaan jo kolmatta kertaa.

Aurajoen ylittävä Kirjastosilta saa vaaleanpunaisen värin virallisena Roosa nauha -päivänä 12.10. Joulukuussa 2013 avattu ja monesti palkittu Kirjastosilta on hehkunut eri teemaväreissä ennenkin, esimerkiksi sinivalkoisena Suomen itsenäisyyden kunniaksi, ja saanut osakseen myös kansainvälistä huomiota.