Miten käy nuorten nikotiiniriippuvuuden – mitä uudelta tupakkalailta odotetaan?

(Syöpäjärjestöt 8.2.2016)

Syöpäjärjestöt on erittäin huolissaan nuorten nikotiiniriippuvuuden lisääntymisestä mm. savukkeiden ja nuuskan yhteiskäytön myötä. Riippuvuutta on lisännyt nuuskan käytön yleistyminen. Nikotiiniriippuvuutta lisää myös sähkösavukkeet ja vesipiiput.

Tulevaisuuden tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käyttäjät ovat tämän päivän lapsia. Vaikka savukkeiden käyttö on vähentynyt, edelleen työikäisistä suomalaisista 16 prosenttia tupakoi päivittäin,

16-vuotiaista tupakoi 11 prosenttia. Nuuskaaminen on lisääntynyt ainakin nuorten miesten keskuudessa. Sähkösavukekokeilut ovat yleistyneet nopeasti erityisesti nuorilla. Nuuskan ja sähkösavukkeiden markkinoita on kohdennettu nuoriin.

Nuuskan myynti on Suomessa kielletty, mutta Syöpäjärjestöjen viime syksynä tehty selvitys paljasti, että laiton maahantuonti ja myynti rehottavat. Uuden tupakkalain rajoitukset nuuskan maahantuonnissa sekä lain valvonta uhkaavat jäädä puutteellisiksi. Vastikään Ruotsissa on tullut myyntiin nuuskaa, jossa on erittäin korkea nikotiinipitoisuus.

Uusi tupakkalaki tullee sallimaan sähkösavukkeissa käytettävien nikotiinipitoisten nesteiden myynnin Suomessa, mikä todennäköisesti lisää sähkösavukkeiden käyttöä merkittävästi. Nuorten suojelemiseksi on tärkeää, ettei sähkösavukenesteisiin saa lisätä makuaineita.

– Odotamme, että eduskunta ottaa vakavasti nuorten suojelemisen tupakka- ja nikotiinituotteilta ja säätää tiukan tupakkalain sekä turvaa lain noudattamisen valvonnan, toteaa Syöpäjärjestöjen terveyden edistämisen ylilääkäri Eeva Ollila.

» Lue lisää Syöpäjärjestöjen nettisivuilta