NIKO-projekti sai nuoret somelähettiläät

Panu (vasemmalla) on tuore ylioppilas Turun klassillisesta lukiosta, Saku opiskelee NIKO-projektin kummikoulussa, Syvälahden koulussa.

(6.6.2019)

Mikä kuuluu kesään yhtä olennaisesti kuin jäätelö? Kesätyöntekijät, totta kai! Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ylläpitämä NIKO-projekti on saanut tänä kesänä kaksi kesätyöntekijää, Panun, 18, Sakun, 16.

Panu ja Saku työskentelevät nuorten terveyden edistämiseen tähtäävän NIKO-projektin somelähettiläinä kahden viikon ajan. He tekevät päivityksiä vanhalle tutulle Instagram-tilille, mutta näiden parin viikon aikana hanke näkyy ja kuuluu myös Snapchatissa.

Pojat ovat iloisia siitä, että he saavat vapaat kädet työskentelyynsä. Ohjaavatko pojat kanavat nyt aivan uusille raiteille? Ei sentään, vaikka uudenlaista sisältöä pojat lupailevatkin tuottaa.

– Me halutaan ottaa nuoria enemmän mukaan tekemiseen. Voidaan esimerkiksi kuvata kaupungilla videota, jos joku suostuu kuvattavaksi.  Huumoria on myös mukana, kaiken ei pidä olla aina niin vakavaa, Panu hymyilee.

Panulla on aikaisempaa kokemusta sosiaalisen median kanavien ylläpidosta.  Hän on parin viime vuoden ajan vastannut Turun klassillisen lukion somekanavista.

Sakulle tämä on uusi aluevaltaus. Vapaa-ajallaan Saku ei käytä kovinkaan paljo somea, vaan hän pelailee tietokonepelejä ja katsoo sarjoja Netflixistä. Panu puolestaan soittaa rumpuja bändissä. Tosin soittaminen on viime aikoina jäänyt hiukan vähemmälle kauppatieteiden pääsykokeeseen pänttäämisen vuoksi.

Luovuuttaan molemmat somelähettiläät pääsevät käyttämään myös rakentaessaan nuuskapurkkien kansista Hashimoto-tyylisen taideteoksen. Aikaisemmin keväällä toteutetussa projektissa nuoret ja heidän vanhempansa työstivät nuuskapurkkien kansia.

Askartelun tuloksena syntyi 124 tuunattua kantta. Sakun ja Panun tehtävänä on koota näistä kansista taideteos.  Ehkä pääsemme näkemään somessa vilauksen siitä miltä taideteos tulee näyttämään.

Seuraa Sakun ja Panun somelähettilästyötä instassa ja snapissa. Löydät heidät somesta sanalla hymyahuuleen.