Psykologin tukea nopeasti ja maksuttomasti

(21.3.2023, päivitetty 6.3.2024)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys on avannut uuden psykososiaalisen tuen yksikön, jonka palvelut ovat yhdistyksen jäsenten käytettävissä maksuttomasti. Yksikön avulla yhdistys vastaa kasvaneeseen psykologisten palvelujen tarpeeseen.

Psykososiaalisen tuen yksikkö tarjoaa aikuisille syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen lyhytkestoista keskusteluapua.

– Syöpä ei ole pelkästään fyysinen sairaus, vaan se on mitä suuremmassa määrin myös henkinen kriisi, minkä vuoksi psykososiaalisen tuen ja hoidon tulisi olla luonnollinen osa syöpää sairastavan hoitoa, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen toimitusjohtaja Ville Viitanen kertoo.

– Syöpä aiheuttaa ahdistusta, pelkoa ja huolta tulevasta. Siihen liittyvä epävarmuus ja odottaminen herättävät erityisen voimakkaita tunteita. Myös kroonista syöpää sairastavat potilaat ja heidän läheisensä jäävät usein vaille riittävää psykososiaalista tukea, Viitanen jatkaa.

Yksikössä työskentelee psykologi ja sairaanhoitaja. Lisäksi perhetyön asiantuntija tarjoaa tukea lapsiperheille. Yksikön vastaanotto sijaitsee kahdessa toimipisteessä: keskustan tuntumassa, Itäisellä Pitkälläkadulla, sekä yhdistyksen toimistolla Meri-Karinassa.

Maksuton palvelu yhdistyksen jäsenille

Yksikön avulla yhdistys haluaa vastata kasvaneeseen psykologisten palvelujen tarpeeseen. Julkisella puolella jono vastaanotolle voi pahimmillaan olla useita kuukausia.

– Tavoitteena on, että psykososiaalisen tuen tarpeeseen vastataan muutaman päivän odotusajalla ja että palvelu on syöpää sairastavalle yhdistyksen jäsenelle maksutonta – myös hänen läheiselleen sama palvelu tarjotaan korvauksetta jäsenkorttia vastaan.

Tutkimusten mukaan jopa 80 prosenttia syöpäpotilaista kokee ahdistuneisuutta sairauteen liittyen ja noin 50 prosenttia tarvitsisi lääkehoitoa ja tukea antavaa terapiaa masennusoireisiinsa toipuakseen sairaudestaan. Useiden psyko-onkologisten tutkimusten mukaan nämä oireet jäävät huomaamatta ja hoitamatta päivittäisillä hoitokäynneillä.

Varaa aikaa keskusteluun numerosta 02 2657 927. Ajanvaraus on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–11 sekä tiistaisin ja torstaisin klo 13–15.

Yksikkö palvelee kahdessa toimipisteessä. Keskustan toimipiste sijaitsee osoitteessa Itäinen Pitkäkatu 30, 20700 Turku. Keskustan toimipiste on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 16.30–19.30. Hirvensalon toimipiste sijaitsee Meri-Karinassa, osoitteessa Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Hirvensalon toimipiste on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 13.00–15.30.

Etkö vielä ole yhdistyksemme jäsen? Lue lisää jäsenyydestä ja liity jäseneksi täällä.