Lounais-Suomen Syöpäyhdistykselle on myönnetty Yhteiskunnallinen yritys -merkki

(15.10.2019)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry:lle on myönnetty Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeus osoituksena liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä. Lounais-Suomen Syöpäyhdistys neuvoo, tukee ja palvelee syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään sekä toteuttaa lapsiin, nuoriin ja aikuisiin kohdistuvaa ennaltaehkäisevää terveyden edistämistä.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys lukeutuu Suomen suurimpiin alueellisiin kansalaisjärjestöihin noin 28 000 henkilöjäsenellä. Yhdistys tarjoaa kuntoutus-, tuki- ja neuvontapalveluja syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Muita yhdistyksen toimialoja ovat majoitus-, ravintola- ja asumispalvelut, ja sen kotipaikkana on Turun Hirvensalossa sijaitseva Meri-Karinan hyvinvointikeskus.

Yhteiskunnallisia yrityksiä voi toimia millä tahansa toimialalla yritysmuodosta riippumatta. Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Yhteiskunnallinen yritys -merkki auttaa tunnistamaan nämä yritykset luotettavasti. Yhteiskunnallinen yritys -merkin voi saada yritys, joka on perustettu tuottamaan yhteiskunnallista hyvää ja joka käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tai ympäristöongelman ratkaisemiseen. Tärkeää on myös liiketoiminnan yhteiskunnallisten vaikutusten osoittaminen ja toiminnan avoimuus.

– Yhteiskunnallinen yritys -merkki edellyttää niitä arvoja, jotka sopivat hyvin myös voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen toimintaperiaatteisiin. Merkin saamisen edellyttämät kriteerit, kuten läpinäkyvyys ja vastuullisuus, on huomioitu myös keväällä ISO 9001 -sertifioidussa Lounaissuomalaisten Syöpäjärjestöjen toimintajärjestelmässä. Merkki tuo omalta osaltaan näkyväksi edellä mainitut arvot ja on näin ollen looginen jatkumo toimintamme kehittämiseksi, sanoo toimitusjohtaja Ville Viitanen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksestä.

– Yhteiskunnallisten yritysten liiketoiminnassa näkyy niiden arvopohja sekä ympärilleen tuottama yhteinen hyvä ja toiminnan vastuullisuus. Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tekee tärkeää yhteiskunnallista ja syövänvastaista työtä omalla alueellaan, kertoo markkinointipäällikkö Niina Ollikka Suomalaisen Työn Liitosta.