Sykerö-lapset valokuvanäyttelyn tähtinä

Robin, Batman ja muita supersankareita -valokuvanäyttely on esillä nuorten taide- ja toimintatalo Vimmassa 27.3. saakka.

(2.3.2020)

Nuorten taide- ja toimintatalo Vimmassa vietettiin perjantaina 28.2. Robin, Batman ja muita supersankareita -valokuvanäyttelyn avajaisia. Sykerö-lasten kasvoilta paistoi riemu, kun he löysivät oman kuvansa seinältä.

Turussa sijaitsevan nuorten taide- ja toimintatalo Vimman toisen kerroksen tilaan on ripustettu valokuvia, joissa esiintyy lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerön lapsia supersankareiksi pukeutuneina. Taulujen viereen on laitettu esille Sykerö-lasten askartelemia mitaleita. Valokuvat on otettu viime lokakuussa järjestettynä Sykerön lastenhoitopäivänä, jolloin lapset pukeutuivat supersankareiksi ja askartelivat itselleen mitalit.

Näyttelyn avajaistilaisuudessa kävi noin 50 vierailijaa.

Sykerön juhlavuoden teemana supersankaruus

Sykerö-kerho täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Juhlavuoden teemana on supersankaruus. Teemalla halutaan tuoda esiin sitä, että jokainen syöpäperheenjäsen on supersankari.

– Lapsen sairastuessa koko perheen elämä muuttuu ja arkiset kuviot kaventuvat hyvin pieniksi. Vanhemmista yleensä ainakin toisen pitää jäädä pois töistä ja sisarukset antavat tilaa sairastuneelle ja hänen kanssaan sairaalassa olevalle vanhemmalle. Sisaruksista myös tulee helposti ylireippaita ja sopeutuvaisia. Koko perhe on siis kovilla, Sykerö-kerhon puheenjohtaja Taina Ylenius sanoo.

Juhlavuoden teema heijastuu näyttelyssä esillä olevista valokuvista sekä mitaleista. Valokuvat on ottanut Patricia Bertényi, joka opiskelee valokuvausta New York Institute of Photographyssä. Kuvat on editoinut Slade Takala-Lamey ja näyttelyn esillepanosta on vastannut Meri Takala-Lamey.

Sykerö-lapset ovat askarrelleet mitaleita.

Tutustu maksuttomaan näyttelyyn

Maksuton näyttely on avoinna 27.3. saakka. Näyttelyyn pääsee tutustumaan Vimman aukioloaikoina maanantaista perjantaihin klo 9–20. Näyttelyn tavoitteena on levittää tietoa lasten syöpäsairauksista ja Sykerö-kerhon toiminnasta. Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen potilaskerho, joka järjestää monipuolista toimintaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Sykerö järjestää muun muassa asiantuntijaluentoja, virkistystä ja vertaistukea. Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin.

Näyttelyssä esillä olevat kuvat on ottanut Patricia Bertényi (vasemmalla). Kuvat on editoinut Slade Takala-Lamey ja mitaleiden esille panosta on vastannut Meri Takala-Lamey.