Syöpäjärjestöt: Suomen Syöpäyhdistyksen vapaaehtoispalkinto Riki Sorsalle

(Syöpäjärjestöt 8.4.2016)

Suomen Syöpäyhdistys on jakanut 80-vuotisjuhlavuoden ensimmäisen palkinnon vapaaehtoiselle, joka on merkittävästi edistänyt järjestön työtä. Palkinnon saa taiteilija Riki Sorsa Helsingistä.

Riki Sorsa on ollut Syöpäjärjestöjen hyvän tahdon lähettiläänä vuodesta 2007 toivuttuaan syövästä. Riki Sorsa on auttanut muita potilastarinallaan. Hän on esiintynyt pyyteettömästi järjestön tapahtumissa eri puolilla Suomea.

Vuonna 2016 sairastaessaan keuhkosyöpää Riki Sorsa lahjoitti Syöpäjärjestöjen käyttöön videon, jolla hän pohtii suhdettaan tupakointiin ja kysyy, lopettiko liian myöhään. Riki Sorsan video on ollut hyvin suosittu sosiaalisessa mediassa ja näkynyt myös Yleisradion tietoiskuna.

Suomen Syöpäyhdistyksen juhlavuoden palkinto on kuvataiteilija Virpi Talvitien tekemä uniikki Voimapuu. Talvitie on suunnitellut Voimapuu-sarjan järjestön toimeksiannosta vapaaehtoisten palkitsemiseen.