Syöpäjärjestöt: Syövästä selviydytään yhä paremmin – maiden väliset erot edelleen suuria

(Syöpäjärjestöt 31.1.2018)

Yhä useampi selviytyy syövästä, jopa kaikkein tappavimmista, arvioidaan juuri julkaistussa maailman suurimmassa väestöpohjaisessa tutkimuksessa, CONCORD-3:ssa. Tutkimus analysoi tietoja 322 syöpärekisteristä eri puolilta maailmaa ja vertaili potilaiden viiden vuoden suhteellisia elossaololukuja.

Lancetissa 31.1.2018 julkaistu tutkimus kattaa maat, joissa asuu kaksi kolmasosaa maailman väestöstä. Syövästä selviytyminen vaihtelee valtavasti eri maissa, erityisesti tietyissä lasten syövissä. Suomi kuuluu kahdeksan parhaan selviytyjämaan joukkoon.

Vaikka lasten aivokasvaimista selviytyminen on parantunut monissa maissa, viiden vuoden elossaololuvut ovat kaksi kertaa suurempia Tanskassa ja Ruotsissa (noin 80 %) kun Meksikossa ja Brasiliassa (alle 40 %) vuonna 2010–2014 diagnoosin saaneilla lapsilla. Tässä näkynevät erot syövän toteamisen ja syöpähoitojen saatavuudessa ja laadussa.

CONCORD-3-tutkimus perustuu väestöpohjaisiin syöpärekistereihin, joiden avulla voidaan arvioida sekä syövän ehkäisystrategoiden onnistumista että terveydenhoitojärjestelmän onnistumista syövän hoitamisessa.

– Voimme iloita Suomen elossaololuvuista, jotka ovat maailman parhaimmistoa. Arvioinnin kannalta tärkeä merkitys on kansallisella syöpärekisterillä, jonka avulla saadaan tietoa potilaiden selviytymisestä koko Suomessa, muistuttaa Syöpäjärjestöjen tutkimuslaitoksen, Suomen Syöpärekisterin johtaja Nea Malila.

Syövästä selvitään parhaiten pienessä ryhmässä maita

Parhaiten syövistä on selviydytty viimeisten 15 vuoden aikana Suomessa, Norjassa, Islannissa, Ruotsissa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Australiassa vuosien 2010–2014 välillä rintasyöpään sairastuneiden naisten viiden vuoden suhteellinen elossaololuku on 90 prosenttia, verrattuna 66 prosenttiin rintasyöpään sairastuneiden intialaisten vastaavasta.

Suomessa rintasyöpään sairastuneiden naisten viiden vuoden suhteellinen elossaololuku oli 89 prosenttia, joka on Islannin ja Norjan ohella Euroopan suurin. Yleisimmistä syöpätaudeista Suomessa selvittiin hyvin myös eturauhasen syövästä (93 %) ja paksusuolen syövästä (65 %).

Suomessa 2000-luvulla elossaololuvut ovat kasvaneet etenkin suolisto-, eturauhas-, maksa- ja haimasyöpään sekä ihomelanoomaan ja lymfoomiin sairastuneilla potilailla. Näissä syöpätaudeissa kasvua on ollut yli 3 prosenttiyksikköä.

Vaikka haima-, maksa- ja keuhkosyöpä ovat edelleen tappavimpia syöpiä, ovat viimeisen 20 vuoden aikana elossaololuvut kasvaneet merkittävästi monissa maissa. Tappavimpien syöpien elossaololuvut ovat kasvaneet Suomessa enemmän, jos rajaudutaan potilaisiin, joiden syöpädiagnoosi on mikroskooppisesti varmennettu. Varmentamatta jääneiden syöpien suurempi määrä Suomen aineistossa voi selittää elossaololukujen hitaampaa kasvua. Suomessakin maksasyövän suhteellinen elossaololuku kasvoi 7 prosentista 10 prosenttiin kaikkien tapausten joukossa ja 10 prosentista 15 prosenttiin jos diagnoosi oli varmennettu kudosnäytteen avulla.