Tunnetaitoryhmä tukee tunnetaitojen oppimisessa

Kuvassa lapsi seisoo sateenvarjo kädessä.

(12.1.2024)

Kun vanhempi sairastuu syöpään, lapsen mieli voi joutua myllerrykseen. Tunnetaitoryhmässä lapset saavat työkaluja omien tunteidensa käsittelyyn ja ilmaisuun. Haku ryhmiin on käynnissä.

– Tunnetaidot ovat tärkeitä aivan kaikille, mutta varsinkin näissä perheissä käydään läpi niin isoja tunteita, joita sairastuminen herättää, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja Pia Ilves kertoo.

Sairaus vaikuttaa koko perheeseen, joten on todella tärkeää, että lapset saavat käsitellä sairautta. Lasten on tärkeää ymmärtää, että heidän tunteensa ovat tärkeitä ja sallittuja.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen tunnetaitoryhmissä lisätään tietoisuutta itsestä ja omista tunteista – terapiasta ryhmässä ei kuitenkaan ole kyse. Ryhmän keinoina ovat lasten ja nuorten iästä riippuen luova tunnetyöskentely, kehon kuuntelu, hengittäminen ja draamaharjoitukset. Ryhmissä harjoitellaan myös satuhierontaa sekä myönteistä kosketusta.

– Tavoitteena on oppia tunnetaitoja sekä tunteiden tunnistamista ja säätelemistä. Samalla oppii tunnistamaan omia voimavarojaan ja saa onnistumisen kokemuksia.

Kokemus kyvystä vaikuttaa tärkeä

Luottamus on ryhmissä todella suuressa roolissa. Ryhmissä on tavoitteena opetalla, mitä tunteet ovat, minkä nimisiä ne ovat ja miltä ne tuntuvat.

– Ryhmässä lähdetään miettimään, miltä eri tunteet tuntuvat ja missä ne tuntuvat. Ilo voi tuntua esimerkiksi pistelynä. Viha puolestaan voi tuntua sydämen tykytyksenä. Suru voi taasen puristaa rintakehää.

Jotkin tunteet voivat olla todella voimakkaita, jolloin etsitään keinoja, kuinka niitä voidaan säädellä. Lapsen on tärkeää saada kokemus siitä, että hän voi itse vaikuttaa omaan oloonsa. Tunnetaidot ovat tärkeitä läpi elämän.

Ryhmiä eri-ikäisille lapsille ja nuorille

Eri-ikäisille lapsille ja nuorille järjestetään oma tunnetaitoryhmänsä. Kaikki ryhmät kokoontuvat kahdeksan kertaa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa.

Ryhmiin haetaan verkkolomakkeella, johon pääset tästä linkistä. Lisätietoja jokaisesta ryhmästä saat klikkaamalla ryhmän nimeä.

7–12-vuotiaat lapset, joiden vanhempi sairastaa syöpää
Kokoontuminen maanantaisin 5.2.–25.3.2024 klo 17.00–18.30. Viikolla 10 tiistaina 5.3.2024 Hakuaika on päättynyt.

4–6-vuotiaat lapset, joiden vanhempi sairastaa syöpää
Kokoontuminen torstaisin 5.9.–24.10.2024 klo 17.00–18.30. Hakuaika päättyy 5.8.2024.

13–17-vuotiaat nuoret, joiden vanhempi sairastaa syöpää
Kokoontuminen torstaisin 31.10.–19.12.2024 klo 17.00–18.30. Hakuaika päättyy 31.9.2024.