Uutuusteoksen keskiössä nuorten kohtaaminen – yhdessä olemme enemmän!

(20.3.2019, päivitetty 10.4.2019)

NIKO-projektin, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ja Turun ammattikorkeakoulun yhteistyönä tuotettu Verkostoitumisesta seitittymiseen – kohtaamisia nuorten arjessa -julkaisu on valmistunut. Teoksen julkistamistilaisuus on Sun valinta! -seminaarin yhteydessä 25.4.

Nuorten terveydenedistäminen on monitahoista yhteistyötä, jonka perustana tulee olla ymmärrys siitä, että nuoret tarvitsevat tukea. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projekti pyrkii ennaltaehkäisemään nuorten nikotiinituotteiden käyttöä yhdessä Turun ammattikorkeakoulun kanssa.

Minna Salakarin, Raija Nurmisen ja Aleksi Rajamäen toimittamassa artikkelikokoelmassa terveydenedistämisen käsitettä lähestytään moniammatillisen asiantuntijajoukon voimin. Julkaisun punaisena lankana on yhteistyö: verkostojen ylläpitäminen on nuorten terveydenedistämistyön yhteinen perusta. Asiantuntijuutta hyödyntämällä voidaan tunnistaa, miten verkostoissa jaettu tieto saadaan siirrettyä erilaisiin toimintaympäristöihin. Samalla luodaan uudenlaisia innovaatioita.

Teoksessa kysytään, onko nikotiinituotteiden käyttö ”coolia”, miten vaihtaa nikotiinikoukku terveellisempään vaihtoehtoon ja mitä ammattilainen voi tehdä edistääkseen nuorten hyvinvointia. Julkaisussa avataan NIKO-projektissa havaittuja oivalluksia ennaltaehkäisevän työn hyödynnettäviksi.

Keskiössä on nuorten kohtaaminen. Nähdyksi tuleminen on perustarve, normaalin kehityksen ja selviytymisen edellytys. Siinä meillä kaikilla on oma paikkamme olla tukemassa nuoren hyvinvointia. Yhdessä olemme enemmän!

Tutustu julkaisun sähköiseen versioon

NIKO kouluttaa: Terveydenedistäminen nuorten arjessa -seminaari 25.4.

Sun valinta! Terveydenedistäminen nuorten arjessa -seminaari on suunnattu nuorten parissa toimiville sosiaali-, terveys- ja koulutusalan ammattilaisille ja opiskelijoille. Tilaisuus pidetään torstai 25.4. klo 8.30–13 Turun ammattikorkeakoulussa (ICT-talo, Alpha-auditorio, Joukahaisenkatu 3).

Ilmoittaudu täyttämällä verkkolomake

Seminaari on samalla NIKO II -projektin kick off -tapahtuma ja NIKO I -projektissa laaditun AMK-julkaisusarjan artikkelikokoelman ”Verkostoitumisesta seitittymiseen – kohtaamisia nuorten arjessa” julkistamistilaisuus. Tilaisuus on maksuton ja sisältää kahvitarjoilun.