Koronavirus

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys on tukena koronaviruksen aikana

Vaikka olemme joutuneet perumaan tapahtumia, yleisötilaisuuksia sekä ryhmäkokoontumisia, keskeyttämään toistaiseksi kasvokkaisen vastaanottotoiminnan ja siirtämään kursseja koronaviruksen vuoksi, tarjoamme syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen neuvontaa, ohjausta ja tukea puhelimitse ja sähköpostitse. Välitämme edelleen vertaistukihenkilöitä, käsittelemme hoitopäiväkorvaus- ja jäsenhakemuksia ja vastaamme kursseja koskeviin tiedusteluihin ja otamme vastaan ilmoittautumisia. Lue alempaa tältä sivulta koronaviruksen vaikutuksesta yhdistyksen toimintaan.

Ohjausta, neuvontaa ja tukea

Onko sinulla kysyttävää proteesista? Mietityttääkö maksusitoumus? Neuvontapalveluihin liittyvissä asioissa voit ottaa yhteyttä neuvontanumeroomme 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Kaipaatko henkistä tukea? Psykososiaalista tukea antaa erikoissairaanhoitajamme numerosta 02 2657 649 tai sähköpostitse osoitteessa tiina.hvitfelt@lssy.fi.

Tukihenkilötoiminta

Kaipaatko saman kokenutta tukihenkilöä jakamaan kokemuksia syöpään sairastumisesta? Kauttamme voit saada koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija ja keskustelija. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse. Tukihenkilövälityksestä vastaa erikoissairaanhoitajamme Tiina Hvitfelt (02 2657 619 ti-ke klo 10–15). Lue lisää vertaistukihenkilötoiminnasta.

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut

Syöpäjärjestöjen maksuttomat valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä myös koronavirusepidemian aikaan. Katso neuvontapalvelujen yhteystiedot.

Jäseneksi liittyminen ja muutokset jäsentietoihin

Etkö vielä ole jäsenemme tai onko jäsentietoihisi tullut muutoksia? Voit liittyä jäseneksemme joko täyttämällä verkossa olevan sähköisen lomakkeen tai soittamalla numeroon 02 2657 913. Voit ilmoittaa jäsentietojesi muutoksista kätevästi täyttämällä verkkolomakkeen tai soittamalla numeroon 02 2657 913. Itäisellä Pitkäkadulla sijaitseva toimisto on toistaiseksi kiinni, joten palvelemme puhelimitse.

Hoitopäiväkorvausten hakeminen

Käsittelemme hoitopäiväkorvaushakemuksia normaalisti. Jos haet korvausta ensimmäistä kertaa, täytä korvaushakemus ja postita se Meri-Karinaan. Lue lisää hoitopäiväkorvauksista.

Ilmoittautuminen kursseille

Koronavirustilanteen vuoksi kevään sekä kesäkuun kurssit järjestetään myöhemmin tänä vuonna. Haku kursseille on käynnissä. Tutustu uuteen aikatauluun sekä hakuohjeisiin. Lisätietoja siirtyneistä kursseista sekä muista loppuvuonna järjestettävistä, syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen tarkoitetuista kursseistamme voit tiedustella myös numerosta 02 2657 610 tai osoitteesta kurssi@lssy.fi.

Asunnon vuokraus

Etsitkö vuokra-asuntoa? Tutustu kaikkiin vuokra-asuntoihimme ja tiedustele asunnoista toimitusjohtaja Ville Viitaselta numerosta 02 2657 601 tai sähköpostitse osoitteesta ville.viitanen@lssy.fi.

Matkatoimisto Matkarin matkat

Vaikka Matkatoimisto Matkarin matkat on peruttu toukokuun loppuun saakka, matkatoimisto palvelee matka-asioissa arkisin klo 10–13. Itäisellä Pitkäkadulla sijaitseva toimisto on toistaiseksi kiinni, mutta voit lähettää viestiä osoitteeseen matkari@lssy.fi.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen info palvelee numerossa 02 2657 666 (ma-pe klo 8–15) ja sähköpostitse osoitteessa meri-karina@lssy.fi. Meri-Karinan ravintola-, kokous-, juhla- ja majoituspalvelut ovat kiinni toukokuun loppuun saakka.

Koronaviruksen vaikutus yhdistyksen toimintaan

Koronavirustilanteen vuoksi olemme peruneet tapahtumat ja yleisötilaisuudet sekä keskeyttäneet kasvokkaisen kurssi- ja vastaanottotoiminnan väliaikaisesti toukokuun loppuun saakka. Tämä koskee myös yhdistyksemme paikallisosastojen ja potilaskerhojen toimintaa sekä yhdistyksemme vapaaehtoistoimintaa.

Lisäksi Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa sijaitseva Merina-Shop on kiinni toistaiseksi. Turun yliopistollisessa keskussairaalassa sijaitseva Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen infopiste on toistaiseksi poissa käytöstä. Tämä tarkoittaa sitä, että infopisteellä ei ole hoitajan vastaanottoa keskiviikkoisin eikä pisteellä sijaitsevaan postilaatikkoon voi jättää hoitopäiväkorvaushakemuksia. Huomaathan myös, että yhdistyksen lapsiperhekoordinaattori ei tee toistaiseksi käyntejä Turun yliopistollisen keskussairaalan UC10-osastolle.

Seuraa yhdistyksen tiedotusta verkossa ja somessa

Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia ja tiedotamme mahdollisista toimintaamme koskevista muutoksista tällä verkkosivulle sekä sosiaalisessa mediassa. Löydät meidät seuraavista kanavista: Facebook: @lssyopajarjestot, Instagram: @lssyopajarjestot, Twitter: @lssyopajarjesto, LinkedIn: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys – Sydvästra Finlands Cancerförening ja YouTube: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys.

Tapahtumien mahdollinen uudelleen järjestäminen

Tiedotamme tällä sivulla ja sosiaalisessa mediassa myös tapahtumien mahdollisesta uudelleen järjestämisestä myöhempänä ajankohtana, kun koronavirustilanne on ohitse ja tapahtumien järjestäminen on jälleen mahdollista.

Lähes kaikki maalis-, huhti-, touko- ja kesäkuussa pidettäväksi tarkoitetut syöpäkurssit järjestetään myöhemmin tänä vuonna. Katso siirrettyjen kurssien uudet ajankohdat. Haku kursseille on jo käynnissä.

Takaisin elämään -keskusteluryhmien kokoontumiset jouduttiin perumaan keväältä. Uudet ryhmät aloittavat syksyllä. Mukaan ryhmiin ovat tervetulleita sekä kevään ryhmiin ilmoittautuneet että uudet kiinnostuneet. Katso kokoontumisten ajankohdat ja ilmoittautumisohjeet. Ryhmissä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia siitä, millaista on ollut palata takaisin tavalliseen elämään syöpähoitojen päättymisen jälkeen. Molempia ryhmiä vetää psykoterapeutti Florence Schmitt.

Jouduimme perumaan kevään Äijäpäivän, Wellness-tapahtuman sekä virkistysloman. Wellness Weekend for Ladies -tapahtuma sekä Äijäpäivä järjestetään kaksi kertaa vuodessa. Vuoden toinen Wellness Weekend for Ladies -tapahtuma pidetään 14.–15.11.2020 ja Äijäpäivä 17.9.2020. Toukokuulta peruttu virkistysloma järjestetään 14.–18.12.2020. Lue lisää näistä kolmesta tapahtumasta.

Tutustu koronavirustilannetta koskeviin julkaisuihin

Ajankohtaisin tieto koronavirustilanteesta Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta.