Elvis-gospelia syöpälasten hyväksi

Kuvassa Taidekappelin alttari, jonka vieressä seisoo joulukuusi.

(26.11.2021)

Pyhän Henrikin ekumeenisen taidekappelin konsertissa kuullaan jouluisia sävelmiä sekä Elvis Presleyn tunnetuksi tekemiä gospel-kappaleita. Konsertin tuotto lahjoitetaan syöpään sairastavien lasten ja heidän perheidensä tukemiseen.

I Believe – Xmas -konsertissa esiintyvät laulaja Inga Sulin, urkuri Jimi Järvinen sekä kanttori Alexi Juhanpelto. Konsertti pidetään Turun Hirvensalossa sijaitsevassa Pyhän Henrikin ekumeenisessa taidekappelissa joulukuun 12. päivänä.

Rockin kuninkaana tunnettu Elvis Presley levytti myös gospelmusiikkia. Uransa kolme Grammy-palkintoa hän sai gospelista. Elviksen tunnetuksi tekemiä gospel-kappaleita ovat esimerkiksi Amazing Grace, Love Me Tender sekä I Believe, jotka kuullaan konsertissa turkulaissyntyisen kanttorin Alexi Juhanpellon tulkitsemina.

Iloiset ja tunteikkaat sävelet johdattavat jouluiseen tunnelmaan

Konsertin ohjelmistoon kuuluvat laulajana ja näyttelijänä tunnetun Inga Sulinin esittämät hieman harvemmin kuullut joululaulut, kuten Joulu merellä, sekä vaasalaisen urkuri Jimi Järvisen instrumentaali-improvisaatiot jouluisista sävelmistä, kuten kappaleesta Jouluyö, Juhlayö.

Konsertin tuotto lahjoitetaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimivan lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerön hyväksi. Vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin toimiva Sykerö-kerho järjestää lapsisyöpäpotilasperheille toimintaa, kuten harrastekerhoja ja virkistysleirejä. Kerhon toiminnasta perheen vanhemmat ja lapset saavat tukea vertaisiltaan.

Konsertissa esiintyvä baritoni Alexi Juhanpelto, itsekin seitsemän lapsen isä, on vuosien mittaan lahjoittanut konserttituottonsa syöpäyhdistyksille.

Emme voi estää ketään sairastumasta, sillä syövän voi saada kuka vain. Mutta kun joku sairastuu, ja etenkin kun sairastuja on lapsi, meitä kaikkia tarvitaan tueksi. Lapset ovat sydämelläni, Juhanpelto sanoo.

Konsertin toteuttavat ja sitä tukevat Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Pyhän Henrikin ekumeeninen taidekappeli, Elvis Presley Finland – King Elvis Association, LähiTapiola Etelärannikko, Jazz Café AXO ja A&O. Konsertissa on käytössä koronapassi. Varaudu esittämään koronapassi sekä todistamaan henkilöllisyytesi sisäänpääsyn yhteydessä.

I Believe – Xmas -konsertti Pyhän Henrikin ekumeenisessa taidekappelissa 12.12.2021 klo 17. Inga Sulin (laulu), Jimi Järvinen (flyygeli, urut, harmonikka), Alexi Juhanpelto (laulu, kitara). Liput 20/15/10 €. Konsertin tuotto lahjoitetaan syöpää sairastavien lasten ja heidän perheidensä hyväksi.

Lisätiedot konsertista
A&O
riitta.virtanen@iki.fi

Lisätietoja konsertin esiintyjistä

Inga Sulin on Tampereella asuva laulaja ja näyttelijä, joka tulkitsee tunteikkaasti sekä klassista että kevyttä musiikkia, pop-musiikkia, tanssimusiikkia, liedejä, jazzia sekä gospelia. Sulinin uralta löytyy levytyksiä sekä elokuva- ja tv-produktioita. Hän on esiintynyt muun muassa elokuvassa Vodkaa, komisario Palmu, sekä tv-sarjoissa Vihreän kullan maa, Salatut elämät ja Uusi Päivä.

Jimi Järvinen on vaasalainen urkuri, joka aloitti urkujen soiton 8-vuotiaana ja teki kanttorin sijaisuuksia kirkoissa ollessaan vasta 11-vuotias. Ulkomaandebyyttinsä hän soitti 15-vuotiaana Espanjassa Almudenan katedraalissa Madridissa. Järvinen on opiskellut muun muassa Pariisissa, jossa hänen soittimenaan ovat olleet Notre-Damen katedraalin urut. Suomessa Järvinen konsertoi muun muassa urkutaiteilija Kalevi Kiviniemen kanssa. Järvinen toimii Lapuan urkufestivaalin taiteellisena johtajana.

Alexi Juhanpelto on turkulaissyntyinen kanttori, joka asuu nykyään Virroilla. Hän on ravistellut ja uudistanut kirkon musiikkielämää monilla syntyaikanaan edellä aikaansa olevilla, ennakkoluulottomilla produktioilla, joita ovat esimerkiksi Teknomessu, Syntisen miehen kitaramessu ja Turun Mikaelinkirkossakin soinut Elvis-messu. Hän on myös toiminut kirkkofestivaali Vox Elevaton taiteellisena johtajana. Juhanpelto tunnetaan Elvis-gospelin vahvana tulkitsijana.