Lokakuu on rintasyöpätietoisuuden kuukausi

(14.9.2018, päivitetty 27.9.2018)

Syöpäsäätiön Roosa nauha -kampanjalla kerätään varoja rintasyöpätutkimukseen sekä sairastuneiden ja läheisten tukemiseen. Kampanja kestää koko lokakuun. Tule mukaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen roosansävyisiin tapahtumiin!

Suomessa käytetty Roosa nauha -tunnus on Syöpäsäätiön rekisteröimä tavaramerkki ja tae siitä, että varat ohjataan luotettavasti korkeatasoiseen kotimaiseen syöpätutkimukseen sekä maksuttoman neuvontapalvelun ylläpitämiseen ja kehittämiseen.

Keräyksellä tuetaan ensisijaisesti rintasyövän vastaista työtä. Rintasyöpään sairastuu jo yli 5 000 naista vuodessa, mikä tekee siitä yleisimmän syövän Suomessa. Siten myös tukea ja tietoa tarjoavia palveluja tarvitaan yhä enemmän.

Roosa nauha -kampanja muistuttaa tänä vuonna varhaisen toteamisen merkityksestä rintasyöpäkuolemien ehkäisemisessä. Roosan silkkinauhan on suunnitellut muusikko Anna Puu, ja kampanjan teema on “Minä & Sinä. Meissä on voimaa.”

Lokakuussa tapahtuu

Kaikissa tilaisuuksissa on myynnissä Roosa nauhoja sekä saatavilla tietoa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen toiminnasta.

5.–7.10. Kirja- ja ruokamessut, Turun Messukeskus (Messukentänkatu 9–13). Satoja näytteilleasettajia ja liki 500 ohjelmanumeroa. Tule tutustumaan messuosastoomme (B-halli, paikka 26) ja vaihtamaan kuulumisia. Myynnissä Roosa nauhoja.

9.10. Naisten ilta klo 17.30–20.30, Meri-Karinan hyvinvointikeskus (Seiskarinkatu 35, Turku), Airisto-sali. Näytteilleasettajia paikalla koko illan klo 17.30 alkaen, mm. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvonta- ja kuntoutustoiminnan, Rintasyöpäyhdistys Europa Donnan ja Terveystalon toiminnan sekä Terttu Lilja Oy:n lymfatuotteiden esittelyä. Merina-Shopissa esillä kauniita proteesiliivejä ja uima-asuja. Sovitus- ja ostomahdollisuus. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton. Paluukuljetus Kauppatorille klo 20.30. Yhteistyössä LSSY ja sen Turun paikallisosasto.

10.10. klo 18 Salon paikallisosaston tapaamisilta (Salo-Karina, Helsingintie 52). Rintasyövän lääkehoito, luennoimassa Tuulia Vallius, LL, erikoistuva lääkäri, Tyks. Tarjoilua Roosa-hengessä.

11.10. klo 19 Tässä sinua varten -hyväntekeväisyyskonserttiNaima Turku (Aurakatu 6, Turku). Roosa nauha -konsertin tähtenä loistaa Mikko Harju. Ennen konserttia huutokaupataan Johanna Oraksen taidegrafiikkaa. Liput 25 €, sis. maljan kuohuvaa. LSSY:n jäsenet ja Osuuspankin omistaja-asiakkaat 20 € (jäsenkortti näytettävä ovella). Konsertin ikäraja 18 vuotta. Liput: www.lippu.fi. Yritysliput: kati.tilli@lssy.fi, 044 055 1571. Yhteistyössä LSSY, Turun Seudun Osuuspankki, Ravintola Naima ja Roosa nauha.

11.10. Roosa-avaus Salon pääkirjastolla (Vilhonkatu 2), Roosa-valot syttyvät (11.–14.10.). Järj. LSSY:n Salon paikallisosasto. Seuraa ilmoittelua! Salon paikallisosaston Roosa nauhojen aktiivimyyntiä Salon ja Perniön kaupoissa 12.–13.10., tule vapaaehtoiseksi myyjäksi! Ilmoittautuminen palveluasemalle tai salo@lssy.fi.

12.10. Virallinen Roosa nauha -päivä. Toivomme yritysten osallistuvan valtakunnalliseen Roosa nauha -kampanjaan ja toteuttavan vaaleanpunaisia tempauksia. Paikallista syöväntorjuntatyötä voi tukea lahjoittamalla LSSY:n varainhankintatilille FI96 5713 4520 0005 05 (viitteeksi ”Roosa nauha / tempaus”).

12.10. klo 19 Turun Kirjastosilta valaistaan vaaleanpunaiseksi. Mieskuoro Laulun Ystävät esiintyy valaisuhetkellä ja laulaa naisille omistetun serenadin. Roosa nauha -myyntiä ja lipaskeräystä. Yhteistyössä LSSY ja Turun kaupunki.

12.10. klo 1115 Avoimien ovien päivä, Loimaan neuvonta-asema (Seppälänkatu 15–17). Roosa-munkkien ja kahvittelun ohessa mahdollisuus tehdä proteesiliivi- ja uima-asusovituksia sekä ostoksia. Tietoiskuja tasatunnein, musiikkituokioita, proteesiliivi-arvontaa. Rintasyöpään sairastuneen puheenvuoro omakohtaisista sairauskokemuksistaan sekä sytostaattipoliklinikan hoitajan info.

13.10. klo 18.30 TPS–Tappara-ottelu, Gatorade Center (Artukaistentie 8, Turku). Halli pukeutuu pinkkiin! LSSY mukana kertomassa toiminnastaan. Roosa nauha -myyntiä ja lipaskeräystä.

26.–28.10. Osaava Nainen -messut, Turun Messukeskus (Messukentänkatu 9–13). Roosa nauha -myyntiä ja toiminnan esittelyä C-hallissa, paikka 63.

Anna Puulle salama symboloi ihmisessä olevaa voimaa. Jokainen meistä voi olla mukana luomassa huomista, jossa yhä useampi syöpä voidaan parantaa.