Pysy hereillä – käytä Kesäkumia

(Syöpäjärjestöt 20.5.2016)

DJ-kaksikko Tungevaag & Raabanin sekä kotimaisen laulajakyvyn Veniorin Stay Awake – Kesäkumibiisi käynnistää tämän vuoden Kesäkumikampanjan. Biisin nimen mukaisesti kampanjassa muistutetaan nuoria pysymään hereillä: ole tietoinen, pidä Kesäkumi mukana ja käytä sitä tarpeen vaatiessa.

Kesäkumibiisi on saatavilla kaikissa streaming-palveluissa, muun muassa Spotifyssa.

Tänä vuonna jo 21. kertaa järjestettävä Kesäkumikampanja kertoo nuorille kondomin käytön tärkeydestä. Kampanja muistuttaa, että kaikilla tulisi olla samat oikeudet ja lähtökohdat käyttää ehkäisyä sekä saada tietoa turvallisesta ehkäisystä.

Kampanjaan kuuluvien Kesäkumien jako käynnistyy 4. kesäkuuta YleXPopissa, jossa esiintyvät myös vuoden 2016 Kesäkumiartistit Tungevaag & Raaban sekä kotimainen lupaus Venior. Tapahtumassa kuullaan myös ensimmäistä kertaa livenä Kesäkumibiisi.

YleXPopin lisäksi Kesäkumikampanja on mukana Ruisrockissa, Weekend Festivalilla ja Blockfesteillä, joissa Kesäkumin sanomaa levittävät YleX sekä Suomen Punaisen Ristin koulutetut vapaaehtoiset. Festareilla tavataan ja keskustellaan kymmenien tuhansien nuorten kanssa turvallisesta seksistä ja kondomin käytöstä.

Yhteensä Kesäkumeja jaetaan kesän aikana 200 000 kappaletta Suomen suurimmissa tapahtumissa. YleXPopissa ja netissä voi myös täyttää Naimamaisteri-kyselyn, jolla voi osoittaa olevansa ehkäisytiedon mestari.

Kondomia tarvitaan myös suuseksissä

Viime aikoina sekä nuoret että terveydenhuollon ammattilaiset ovat alkaneet ymmärtää, että seksitautien lisäksi kondomi suojaa myös syövältä.

Suun ja nielun alueen syöpien sairastumisriskiä lisäävät tupakan ja alkoholin liikakäytön lisäksi myös sukuelinten kautta tarttuva papilloomavirus (HPV). Syövän ja HPV:n välinen yhteys tunnetaan parhaiten kohdunkaulansyövän synnystä, mutta HPV on osallisena myös emättimen-, ulkosynnyttimien-, anaalikanavan- ja peniksen syövissä.

Muuttuneet seksitavat, kuten useat kumppanit ja suuseksin lisääntyminen, lisäävät sairastumisen riskiä. Näin ollen ehkäisyn käyttö myös suuseksissä on erittäin tärkeää.

Kesäkumikampanjaa ovat mukana toteuttamassa YleX, Suomen Punainen Risti, Väestöliitto, Syöpäjärjestöt ja Sotilaskotiliitto. Sosiaali- ja terveysministeriö tukee kampanjaa.

» Lue lisää Syöpäjärjestöjen nettisivuilta