Tietoa ja tukea lapsiperheille myös hoitojen päätyttyä

Kuvassa vanhempien ja lasten kädet kannattalevat paperista tehtyä perhettä.

(29.6.2023)

Millaisia myöhäisvaikutuksia lasten syöpähoidoilla on? Miten voi tukea lasta tunnetaitojen oppimisessa? Miten huomioida sairastavan lapsen sisarukset? Näihin kysymyksiin pureudutaan Hoitojen jälkeen -tilaisuudessa, joka järjestetään Meri-Karinassa keskiviikkona 13. syyskuuta kello 16.30.

Tilaisuus on suunnattu lapsisyöpäpotilaiden vanhemmille ja heidän läheisilleen. Tilaisuuksia järjestetään vuosittain perheiden toiveesta ja tarpeesta.

– Perheet toivovat saavansa tietoa ja tukea myös hoitojen päättymisen jälkeen, kertoo Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija Pia Ilves.

Tilaisuudessa osastonylilääkäri Minna Koskenvuo kertoo hoitojen myöhäisvaikutuksista. Perhetyön asiantuntija Pia Ilves ja lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerön puheenjohtaja Maria Tiira esittelevät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen, Sykerön sekä syöpää sairastavien lasten ja nuorten valtakunnallinen yhdistyksen, Sylva ry:n, palveluita.

Työpajoissa sukelletaan tunnetaitoihin

Tilaisuuden työpajassa perheet pääsevät perehtymään lasten tunnetaitoihin.

– Lapsen sairastuminen syöpään voi herättää kaikissa perheen lapsissa huolta ja monenlaisia tunteita. Vanhempien tai muiden tärkeiden aikuisten voi olla vaikeaa tietää, mitä tunteita sairastuminen ja hoidot ovat lapsessa herättäneet, koska lapset eivät välttämättä osaa tai halua niistä kertoa, Ilves sanoo.

Toisen työpajan teemana on sisarusten tukeminen. Aihe on tärkeä, sillä perheen sisarukset voivat oireilla vasta silloin, kun siskon tai veljen syöpähoidot päättyvät.

– Tilaisuudessa pääsemme yhdessä pohtimaan, miten aikuisena voi olla sisarusten ja ihan koko perheen lasten tunnetaitojen tukena, Ilves jatkaa.

Haluaisitko osallistua tilaisuuteen?

Katso tarkempi ohjelma ja ilmoittaudu 5.9.2023 mennessä täyttämällä verkkolomake. Tilaisuudessa järjestetään lastenhoito. Lisätietoja tilaisuudesta antaa perhetyön asiantuntija Pia Ilves puhelimitse 044 451 5655 ja sähköpostitse pia.ilves@lssy.fi. Meri-Karina sijaitsee Turun Hirvensalossa, osoitteessa Seiskarinkatu 35.

Tutustu Lounais-Suomen Syöpäyhdistykseen
Tutustu Sykerö-kerhoon