Tuolitapahtumalla muistetaan nuoria syöpäsairaita Kauppakeskus Myllyssä 13.2.

(25.1.2016)

Maanantaina 15.2. vietetään kansainvälistä lasten syövän päivää kymmenissä maissa. Yleisön nähtäville asetellaan punaisia ja sinisiä tuoleja, jotka edustavat niitä tyttöjä ja poikia, jotka ovat sairastuneet syöpään edeltävän vuoden aikana. Osalla tuoleista palaa kynttilä, joka on sytytetty syöpään menehtyneen muistoksi.

Syöpää sairastavien lasten ja nuorten valtakunnallinen yhdistys Sylva ry sekä alueelliset vanhempainyhdistykset ja kerhot järjestävät kansainvälisen lasten syövän päivään liittyviä tempauksia ympäri Suomea. Syöpäsairaita lapsia ja nuoria muistetaan myös Turun seudulla, jossa yleisötapahtuma pidetään Kauppakeskus Myllyssä lauantaina 13.2. klo 11–15. Tapahtuman koordinoi Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsisyöpäpotilasperheiden Sykerö-kerho.

Perinteisten tuolitapahtumien ohella eri paikkakunnilla järjestetään jääkiekon SM-liigan kanssa tempauksia pelipäivien yhteyteen. Sykerö on mukana TPS–Tappara-jääkiekko-ottelussa ke 17.2. klo 18.30 HK Areenalla. Paikan päällä on lipaskeräystä lapsisyöpäperheiden hyväksi.

Idea kansainvälisen lasten syövän päivän vietosta on lähtöisin syöpäsairaiden lasten vanhempien kansainväliseltä kattojärjestöltä ICCCPO:lta. Kansainvälistä lasten syövän päivää vietetään nyt jo 15. kerran. Valtakunnallisena teema on ”Kultaakin kalliimpi elämä”.

» Tutustu Sykerö-kerhon toimintaan