Katkaise stressikierre

(25.3.2024, ohjelmaa päivitetty 19.4.2024)

Hyvä stressi auttaa ihmistä tehostamaan ja parantamaan suoritustaan, mutta pitkittynyt stressi alkaa muodostua haitalliseksi terveydelle ja hyvinvoinnille. Stressinhallinnan polku -tapahtumassa stressiä ja sen hallintaa lähestytään muun muassa mielen, liikunnan, luonnon ja taiteen näkökulmasta. Tervetuloa Meri-Karinassa maanantaina 27.5. järjestettävään tapahtumaan ottamaan talteen keinot, joilla voit hallita stressiäsi ja parantaa hyvinvointiasi.

Syöpään sairastuminen voi käynnistää stressitilan, joka muuttuu noidankehäksi, jossa ahdistavat ajatukset ja pelko ylläpitävät stressitilaa. Pitkäkestoinen stressi puolestaan vaikeuttaa terveiden elintapojen ylläpitämistä. Stressikierteen katkaiseminen onkin osa keskeisiä hyvinvoinnista huolehtimisen taitoja. Hyvä itsetuntemus auttaa säätelemään omia voimavaroja, ja mielen ja elimistön reaktioista voi oppia tunnistamaan, milloin stressi muuttuu kuormittavaksi.

Stressinhallinnan polku -tapahtumassa stressiä ja sen hallintaa lähestytään monesta eri näkökulmasta. Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti Minna Vuola kertoo hyvän unen merkityksestä. Entinen freestylehiihtäjä Pekka Hyysalo puolestaan kertoo aiheesta FightBack – Minun tarinani. Hyysalon ura päättyi vakavaan loukkaantumiseen laskettelurinteessä vuonna 2010. Onnettomuuden seurauksena hän sai hengenvaarallisen aivovamman. Vakavan onnettomuuden jälkeen Pekka oli vaikean valinnan edessä – joko hän luovuttaa tai taistelee. Hän päätti taistella. Vastoin kaikkia synkkiä ennusteita hän kuntoutui itsenäiseen elämään.

Vuonna 2013 Pekka perusti FightBackin, josta kehittyi Pekalle uusi elämäntehtävä. FightBackilla hän haluaa auttaa päävamman saaneita sekä muita haasteellisissa elämäntilanteissa olevia. FightBack – taistelu takaisin elämään välittää toivoa, tahdonvoimaa, myönteistä ajattelua ja periksiantamattomuutta kaikenlaisissa elämäntilanteissa. Evento Awards valitsi Pekan vuoden puhujaksi vuonna 2016. Hänet on valittu vuoden turkulaiseksi vuonna 2013 sekä positiivisimmaksi suomalaiseksi vuonna 2014.

Luentojen lisäksi kävijät pääsevät myös kokeilemaan erilaisia stressinhallinnan keinoja, kuten äänimaljarentoutusta, mindfulness-harjoituksia sekä Mindful Body -tuntia.

Maksuton, kaikille avoin tapahtuma järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa maanantaina 27.5.2024 klo 17.00–20.00. Tapahtumaa juontaa Tutta Carpelan.

• Puheenvuorot
    • Luennoitsija Pekka Hyysalo FightBack – Minun tarinani Airisto-salissa klo 18.00. Kesto 30 min.
    • Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti Minna Vuola Hyvä uni Airisto-salissa klo 19.00. Kesto 30 min.
  • Mindful Body -tunti Pitkäsalmessa klo 17.00 ja 19.00. Kesto 45 min. Ilmoittautuminen ennakkoon paikan päällä. Ohjaajana sairaanhoitaja Mia Kuusisto.
  • Mindfulness-harjoitus Takkahuoneessa klo 17.00, 17.45, 18.45 ja 19.45. Kesto 20 min. Ohjaajana psykologi Markus Kirjonen.
  • Opastettu kierros hyvän mielen luontopolulla klo 17.15 ja 19.00. Kesto 60 min. Ohjaajana matkavastaava Sirkku Laakso.
  • Äänimaljarentoutus Meri-Karinan viereisessä Taidekappelissa klo 17.15 ja 19.15. Kesto 20 min. Ohjaajana vastaava hoitaja Teija Kemppainen.
  • Toimintaa aistihuoneessa, non-stop. Aivoliitto ry:n ohjaaja kertoo aistihuoneesta ja sen käytöstä.
  • Yhteistaideteoksen tekemistä Heikin pihalla, non-stop. Ohjaajana sairaanhoitaja Elina Antola.
  • Työskentelyä tunnetaitopajassa Poukamassa, non-stop. Ohjaajana perhetyön asiantuntija Pia Ilves.
  • Runonlausuja Sinikka Svärd tekee runomuotokuvia Masto-ryhmätilassa, non-stop.
  • Tsemppiseinän viestien vaihtoa käytävällä, non-stop.

Esittelypisteet

• Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Turun seudun paikallisosasto
  • MIELI Lounais-Suomen Mielenterveys ry
  • Lääkärikeskus Pihlajalinna

Ravintola Kippo on avoinna klo 18.00–20.00. Myynnissä on keittiön omia tuotteita paikan päällä nautittavaksi ja kotiin viemisiksi.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus sijaitsee Turun Hirvensalossa, osoitteessa Seiskarinkatu 35. Meri-Karinaan kulkee bussi numero 54. Keskuksen vieressä on runsaasti maksuttomia pysäköintipaikkoja. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Läntinen Syöpäkeskus.