Kansainvälistä lasten syövän päivää vietetään ympäri Suomen jo 10. kerran

(5.2.2019)

Helmikuun 15. päivä on kansainvälinen lasten syövän päivä, jolloin Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Sykerö-kerho järjestää monenlaisia tapahtumia Turun alueella. Ostamalla Kultanauhan, virallisen lasten syöpien tunnuksen, voi tukea paikallista toimintaa syöpään sairastuneiden lasten ja heidän perheidensä hyväksi.

Kansainvälistä lasten syövän päivää vietetään Suomessa 10. kertaa Sylva ry:n, syöpäsairaiden lasten ja nuorten aikuisten sekä heidän läheistensä valtakunnallisen yhdistyksen, sekä paikallisten yhdistysten ja kerhojen järjestämänä. Valtakunnallisena teemana on tänä vuonna ”sisaruus”.

Syöpä koskettaa vanhempien lisäksi perheen terveitä sisaruksia, jotka jäävät usein vaille kaipaamaansa huomiota. Kahden vanhemman perheissä toinen vanhemmista on yleensä tiiviisti sairaalassa sairastuneen lapsen kanssa. Yksinhuoltajaperheissä tilanne on vielä rankempi.

Tuolitapahtumalla muistetaan pieniä syöpäpotilaita

Sykerö-kerho viettää kansainvälistä lasten syövän päivää Kauppakeskus Myllyssä (Myllykatu 1, Raisio) perjantaina 15.2. kello 17–20. Silloin Myllytorille asetellaan 27 tuolia, jotka kuvastavat kaikkia Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella edeltävän vuoden aikana syöpään sairastuneita ja menehtyneitä lapsia ja nuoria.

Tapahtumassa lastenorkesteri Dinoseriffit esiintyy tasatunnein: kello 17, 18 ja 19. Luvassa on lisäksi onnenpyörää, tietoa lasten syövistä ja niiden hoidosta, lipaskeräystä sekä Kultanauhan ja Sykerö-kerhon omien tuotteiden myyntiä. Paikalla ovat Sykerön lisäksi Team Rynkeby – God Morgon Turku sekä Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiö.

Keskiviikkona 13.2. Sykerö-kerho on Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiön kanssa TPS–JYP-ottelussa, joka pelataan Gatorade Centerissä (Artukaistentie 8, Turku) kello 18.30 alkaen. Pelissä jaetaan tietoa lasten syövistä ja niiden hoidosta sekä kerätään varoja hyvään tarkoitukseen, syöpää sairastavien lasten ja heidän perheidensä hyväksi. Aloituskiekon pudottaa Sykerö-kerhon lapsi tai nuori.

Kultanauha on lasten syöpien tunnus, jonka avulla on tarkoitus levittää tietoa lasten ja nuorten syöpäsairauksista, niiden hoidosta, tutkimuksesta sekä lasten ja heidän läheistensä psykososiaalisen tuen tarpeesta. Virallista Kultanauhaa on mahdollista ostaa ensimmäistä kertaa kansainvälisen lasten syövän päivän tapahtumissa valtakunnallisesti. Kultanauhan hinta on viisi euroa, ja tuotolla tuetaan paikallisen kerhon toimintaa.

Sykerö syöpäsairaiden lasten asialla

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Sykerö-kerho on syöpään sairastuneiden lasten ja heidän läheistensä tukena. Kerho toimii Turun alueella, pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin.

Sykerö tarjoaa tukea ja tekemistä koko perheelle sairauden kohdatessa. Kerho on yksi Suomen aktiivisimmista ja järjestää monipuolista ohjelmaa jäsenperheilleen lähes viikoittain.

Syöpä ei tartu, mutta se voi osua kenelle tahansa.

Lisätiedot: