Tue Sykerö-kerhon toimintaa pullonpalautuskuiteilla

(7.10.2019)

Turun K-Citymarketit jatkavat tänä syksynä jo aiemmin aloitettua pullonpalautuskuittien lahjoittamista lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerön käyttöön. Pullonpalautuskuiteista saadut tuotot kohdennetaan Sykerö-kerhon toiminnan tukemiseen.

Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen potilaskerho, joka järjestää lapsisyöpäpotilasperheille monipuolista toimintaa. Kerho toimii vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin.

Syöpäsairauden ja sen hoitojen vuoksi lapsen puolustuskyky on erittäin heikko. Lapset voivat herkästi saada erilaisia infektioita ja joutuvat siksi elämään infektioeristyksessä. Perheet joutuvat pohtimaan tarkkaan, minkälaisiin paikkoihin he voivat mennä ja keitä he voivat tavata. Sairaus vaikuttaa siihen, etteivät lapset voi osallistua normaalisti päivähoitoon, harrastuksiin, koulunkäyntiin tai käydä esimerkiksi kaupassa. Lähes kaikki Sykerön järjestämät tapahtumat sopivat syöpähoidoissa oleville lapsille.

Kun perheen lapsi sairastuu syöpään, jää toinen vanhemmista yleensä pois työelämästä. Tällöin perheen tulot pienenevät, jolloin perheen taloudellinen tukeminen on tärkeää. Sykerö-kerho järjestää mahdollisimman monet tapahtumat ilman omavastuuosuutta, jotta kukaan perhe ei jäisi tapahtumien ulkopuolelle taloudellisen tilanteen vuoksi.

Virkistystä ja tukea lapsisyöpäpotilasperheiden arkeen

Sykerö-kerhon toiminta on aktiivista ja monipuolista. Sykerö järjestää lapsisyöpäpotilasperheille muun muassa liikuntakerhon, elokuvakäyntejä, uimaopetusta sekä teemapäiviä. Lisäksi Sykerö on järjestänyt vierailuja esimerkiksi kauppoihin, teattereihin ja tivoliin. Nuorille järjestetään omaa ohjelmaa. Lisäksi Sykerö-kerho on järjestänyt kaksi kertaa vuodessa virkistysleirin, joka järjestetään perheille täysihoidolla, ilman omavastuuosuutta.

Järjestetyt tapahtumat mahdollistavat koko perheelle vertaistuen saannin ja mahdollisuuden tavata muita perheitä, jotka ovat samassa tilanteessa. Tapahtumien kustannuksia Sykerö-kerho maksaa lahjoitusten avulla. Turun K-Citymarketeissa kerättyjen pullonpalautusrahojen turvin Sykerö voi jatkaa tärkeää ja monipuolista toimintaa perheiden hyväksi.

Voit ohjata pullonpalautusrahat Sykerö-kerhon toimintaan pudottamalla pullonpalautuskuitin Sykerön lippaaseen kaikissa Turun K-Citymarketeissa.

Teksti: Pia Ilves Kuva: pexels.com/George Becker