Luistelukentiltä someagentiksi

Mimosa Heikura viihtyy meren äärellä. Talvisin hän käy avannossa uimassa.

(9.6.2023)

Tavoitteellinen, motivoitunut ja positiivinen. Nämä sanat kuvaavat osuvasti 16-vuotiasta Mimosa Heikuraa, joka työskentelee kahden viikon ajan nuorten terveyden edistämiseen tähtäävän NIKO-toiminnan kesätyöntekijänä.

– Olen myös ujo. Jännitän monia asioita, mutta pyrin löytämään kaikesta positiiviset puolet, Kerttulin urheilulukiossa opiskeleva Mimosa naurahtaa.

Tähän mennessä Mimosa on suunnitellut somesisältöjä sekä ensi viikon lauantaina järjestettävää jalkapalloturnausta. Luvassa on tietoiskuja Instagramiin ja videopätkiä TikTokiin. Hän on pyöritellyt mielessään myös blogikirjoituksen aihetta, joka saattaa hyvinkin löytyä työrupeaman katkaisevalta Nizzan-matkalta.

Mimosan mukaan nuoret käyttävät savukkeita aikaisempaan vähemmän, mutta nuuskan käyttö on lisääntynyt. Nuuskan käytöstä on tullut suorastaan hitti. Sitä käyttävät etenkin urheilevat nuoret. Mimosa uskoo käytön johtuvan harhakäsityksestä, jonka mukaan nuuska parantaisi suoritusta. Nuuskan markkinoinnissa kohteeksi on otettu nuoret, ja tällä Mimosa uskoo olevan vaikutusta nuuskan käytön suosioon.

Parhaiten nuorten asenteisiin voidaan Mimosan mukaan vaikuttaa juurikin kampanjoilla ja nimenomaan sellaisilla, jotka puhuttelevat nuoria. Nuorten suosimat videot ja käytännön esimerkit päihteiden käytön nurjista seurauksista olisivat hänen mielestään tehokkaita keinoja.

– Monet nuoret sanovat, että joo, joo, kyllä me tiedetään nikotiinin haittavaikutuksista, mutta eivät he kuitenkaan tiedä.

Virkistystä äänikirjoista ja avannosta

Mimosalle itselleen on itsestään selvää olla käyttämättä päihteitä. Hänen arjestaan leijonanosan lohkaisee muodostelmaluistelu, jota hän on harrastanut 6-vuotiaasta saakka. Hän luistelee Dream Edges Junior -joukkueessa, joka tähtää korkealle. Kesällä tiedossa on kuitenkin omatoimista harjoittelua, mikä mahdollistaa kesätöiden tekemisen.

Koska liikuntaharrastus on tavoitteellista, palautuminen on ensiarvoisen tärkeää. Tähän auttavat kunnon yöunet ja ravinto sekä äänikirjat. Kuuntelussa ovat etenkin urheilijoiden elämäkerrat, mutta koulutehtävän myötä hän on lukenut myös runokirjoja. Hän tarttuikin keväällä julkaistuun Kiira Korven runokirjaan Hyppää vaan! Mitä Mimosa pitää tästä kohua herättäneestä teoksesta?

– En ole hirveästi kuunnellut tai lukenut runoja, mutta teos oli silmiä avaava. Se oli myös erilainen kuin odotin ja antoi Kiirasta toisenlaisen kuvan kuin hänestä kertova elämäkerta, jonka olen lukenut.

Mimosa käy mielellään kävelyllä, ja talvisin hän hakee virkistystä avannosta. Vapaa-aika kuluu myös äidin ja isän sekä kolmen isosiskon kanssa. Perheeseen kuuluu myös kunnioitettavan seitsemän vuoden iän saavuttanut leijonanharjaskani nimeltään Elvis.

NIKO-toiminnan kesätyöntekijäksi Mimosa päätti hakea, sillä työtä tehdään nuorten hyväksi ja työ on hänen arvojaan vastaavaa. Mimosa haluaa auttaa muita, mikä kuvastuu myös hänen tulevaisuuden haaveistaan: häntä kiinnostaa opiskelu lääketieteellisessä. Kirurgian erikoisaloista etenkin ortopedia houkuttelee.

Mimosan itsensä sanoin pääsy lääketieteelliseen olisi ”iso pala kakkua”, mutta ei ole epäilystäkään, etteikö tämä päättäväinen, fiksu ja elämäniloinen nuori nainen saisi elämässään kiinni juuri siitä mitä hän tavoittelee.

Ota seurantaan NIKO-toiminnan Instagram-, Snapchat- ja TitTok-tilit. Löydät ne somesta sanalla hymyahuuleen.

Mimosan suosikit
Väri: Vaaleanpunainen. Käytän paljon valkoisia ja mustia vaatteita, mutta vaaleanpunainen on paras väri.
Vuodenaika: Kesä. Ihanaa, että on lämmintä, mutta minulla on myös synttärit kesällä.
Vuorokaudenaika: Aamu. Auringonnousut on ihania.
Paikka: Naantalin vanhankaupungin kalliot.
Juoma: Smoothie. Vihersmoothie. Mangosmoothie. Mansikka-banaani-mustikka-smoothie. Kaikki on hyviä!
Ruoka: Sushi.
Tuoksu: Puhtaat lakanat.
Motto: ”Älä koskaan ajattele kaadutko, vaan osaatko lentää”.

NIKO-toiminnan kesätyöpaikka on osa Kesäduuni OP:n piikkiin 2023 -kampanjaa, jonka avulla tuetaan nuorten työllistymistä ja työelämään tutustumista.

Tutustu NIKO-toimintaan.