Säkitön syyskuu haastaa koulut nikotiinittomuuteen – ”Tarra koulun ovessa kertoo yhteisestä linjauksesta”

Syvälahden koulun tukioppilaat vastaanottivat nikotiinittomuutta tukevat kampanjamateriaalit. Kuva: Jenni Vaskelainen

(18.9.2020)

Nuorten nuuskattomuutta tavoitteleva Säkitön syyskuu -kampanja kannustaa kouluja välittämään nuorille sanomaa nikotiinittomuudesta.

Koulun yhteisenä sanomana tulisi olla se, että koulu on täysin nikotiiniton. Yhteisten käytäntöjen ja linjausten avulla voidaan ylläpitää ja parantaa nuorten terveyttä sekä ohjata nuoria tekemään terveellisiä elintapavalintoja.

Säkitön syyskuu jakaa kouluille materiaalia

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen luotsaaman NIKO-projektin Säkitön syyskuu -kampanja tarjoaa nikotiinittomuuden tueksi monenlaista toimintaa koulujen ja nuorisotilojen arkeen. Koulujen ja muiden nuorten parissa toimivien tahojen on lisäksi mahdollisuus tilata nikotiinittomuudesta kertovia maksuttomia materiaaleja, kuten julisteita, tietoviuhkoja, porrastarroja ja ”Nikotiiniton koulu” -ovitarroja.

– Olemme tuottaneet materiaaleja ja työkaluja, jotka kannustavat nuoria ja heidän lähiaikuisiaan pohtimaan nikotiinituotteiden haittavaikutuksia monista eri näkökulmista, kampanjavastaavat Minna Salakari ja Jenni Vaskelainen kertovat.

Nikotiinittomuus vaatii sitoutumista

Nuorten päihteiden käyttöön, niiden välittämiseen, ostamiseen ja myymiseen tulee aina puuttua. Nikotiinituotteiden – erityisesti nuuskan – käytön ehkäisy kouluissa ei ole vaikeaa, mutta se vaatii koko kouluyhteisöltä tahtoa ja sitoutumista.

– Koulut tarvitsevat ennen kaikkea yhteiset toimintaohjeet, joihin kaikki koulun aikuiset sitoutuvat. Puutteelliset linjaukset tai niiden epäjohdonmukainen käyttö viestii nuorelle, että säännöt eivät ole ehdottomia tai etteivät ne koske kaikkia, Vaskelainen toteaa.

Koulun sitoutuminen päihteettömyyteen ja nikotiinittomuuteen tukee kodin kasvatustehtävää ja edistää nuorten hyvinvointia pitkällä tähtäimellä.

– Nuorten hyvinvointi on meidän kaikkien yhteinen asia, Salakari ja Vaskelainen muistuttavat.

Lisätietoja:

• Kampanjavastaava, projektipäällikkö Minna Salakari
    minna.salakari@turkuamk.fi, 040 730 7877
  • Kampanjavastaava, projektikoordinaattori Jenni Vaskelainen
    jenni.vaskelainen@lssy.fi

Tutustu kampanjan verkkosivuihin ja tilaa materiaaleja
Tutustu NIKO-projektin verkkosivuihin

Mikä säkitön syyskuu -kampanja on?

Säkitön syyskuu on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projektin yksi päätuotoksista. Nuorten nuuskattomuutta tavoittelevan kampanjan avulla pyritään tukemaan nuorten elintapavalintoja ja lisäämään nuuskatietoutta. Kampanjan perusrunko on tuotettu ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyönä tehdyssä osaprojektissa. Kampanjasuunnittelu on toteutettu yhdessä 16–18-vuotiaiden nuorten kanssa.