Säkitön syyskuu -kampanja kannustaa nuoria nuuskattomuuteen

Säkitön syyskuu -kampanjan kampanjakasvot istuvat laiturilla.

Tämän vuoden kampanjakasvoina toimivat HC TPS:n pelaajat Aarne Intonen (edessä) ja Eetu Liukas.

(19.8.2021)

Säkitön syyskuu -kampanja käynnistyy jo kolmatta kertaa. Kampanjan tarkoituksena on nuorten ja heidän lähiyhteisöjensä nuuskatietoisuuden lisääminen ja nuuskattomuuden edistäminen. Säkitön syyskuu -kampanja on yksi Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projektin päätuotoksista.

Syyskuisen kampanjan teemana on tänä vuonna ”Nuuska on **skaa”. Tällä halutaan tuoda esille se, että nuuska on haitallista sekä ihmisille että ympäristölle ja että nuuskan käyttö on täysin turhaa. Kampanjakasvoina toimivat HC TPS:n pelaajat Eetu Liukas ja Aarne Intonen.

Nuuska on haitallista sekä ihmisille että ympäristölle

Nuuska on monella tavalla terveydelle haitallinen tupakkatuote. Nuuska sisältää lukuisia syöpävaarallisia ja myrkyllisiä aineita. Sen lisäksi, että nuuska on haitallista käyttäjälle, se on haitallista myös ympäristölle. Maahan päätyneet nuuskat ovat myrkyllistä ja vaarallista jätettä, joka ei maadu tai maatuminen kestää pitkään.

– Nuuskassa on monia ihmisille, eläimille ja ympäristölle haitallisia aineita, kuten nikotiinia, kadmiumia, kromia, nikkeliä, arsenikkia ja lyijyä. Maassa lojuvista nuuskapusseista irtoaa näitä haitallisia aineita maaperään ja vesistöihin, kertoo kampanjavastaava Jenni Vaskelainen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksestä.

Myös nuuskan valmistus on ympäristölle haitallista. Tupakkateollisuus tuhoaa metsiä, aiheuttaa metsäpaloja ja metsien hävittämisen seurauksena tuhannet eri kasvilajit kuolevat sukupuuttoon. Tupakkateollisuudessa käytetään muun muassa liuottimia, öljyjä ja rasvoja, joista tulee ilmansaastetta sekä miljoonia kiloja jätettä vuosittain.

– Ilmastonmuutoksesta puhutaan paljon ja se kiinnostaa nuoria. Sen vuoksi haluamme kampanjassa tuoda esille, miten tupakkateollisuus edistää ilmastonmuutosta ja ekologista epätasapainoa, Vaskelainen toteaa.

Nuuskan tai minkä tahansa nikotiinituotteen säännöllinen käyttö vaarantaa nuoren normaalin kehityksen. Nuuska kiinnostaa nuoria, ja yhä nuoremmat altistuvat nikotiinituotteiden terveyshaitoille.

– Nuuska ei ole kulutushyödyke, eikä se kuulu millään tavalla nuoruuteen eikä aikuisuuteen, muistuttaa Vaskelainen.

Kampanja käynnistyy etätapahtumalla

Nuorten terveydenedistämisen työhön on selkeä tarve, johon Säkitön syyskuu -kampanjalla halutaan vastata. Kampanja käynnistyy 1. syyskuuta etätapahtumalla, joka on avoin kaikille nuorille ja nuorten parissa toimiville aikuisille. Etätapahtumassa on tarjolla tietoa nuuskasta sekä kampanjakasvojen, HC TPS:n Eetu Liukkaan ja Aarne Intosen ajatuksia urheilusta, terveydestä ja elintavoista. Tapahtumassa myös esiintyy tubettaja Mikael Sundberg.

Etätapahtuma järjestetään Teams-sovelluksen kautta. Pääset osallistumaan tapahtumaan napsauttamalla alla olevaa linkkiä. Tapahtuman voi katsoa myöhemmin tallenteena kampanjan sekä NIKO-projektin verkkosivuilla.

Osallistu aloitustapahtumaan

Etätapahtuman lisäksi kampanja näkyy NIKO-projektin somekanavilla sekä nuorten parissa toteutuvassa ennalta ehkäisevässä toiminnassa. Kouluilla, nuorisotoimilla, urheiluseuroilla ja muilla nuorten parissa toimivilla tahoilla on mahdollisuus osallistua kampanjaan haluamallaan tavalla. Kampanjamateriaalit ovat nähtävissä ja tilattavissa verkkosivulta www.hymyahuuleen.fi

Kampanjan yhteistyökumppaneina ovat Ankkuri-hanke, Turun ammattikorkeakoulu, HC TPS, FlowPark, LähiTapiola Varsinais-Suomi, CampusSport, OnniBus ja Liiku ry.

Kampanjavastaava, projektipäällikkö Jenni Vaskelainen
jenni.vaskelainen@lssy.fi, 044 4515553