Syöpäjärjestöjen selvitys: Sähkösavukkeisiin myydään makunesteitä lainvastaisesti

(Syöpäjärjestöt 15.5.2018)

Syöpäjärjestöjen tekemän selvityksen mukaan vuoden 2016 tupakkalaki on pääosin onnistunut suojaamaan nuoria sähkösavukkeilta. Tupakkalain kieltoa myydä makuja ja hajuja sisältäviä sähkösavukenesteitä kuitenkin kierretään – sähkösavukkeita myyvissä erikoisliikkeissä myydään makutiivisteitä, joita voi sekoittaa sähkösavukkeiden nikotiininesteisiin.

Selvitys paljastaa, että 2016 hyväksyttyä tupakkalakia kierretään myymällä sähkösavukeliikkeissä nikotiininesteiden rinnalla erikseen makutiivisteitä. Tupakkalaki sallii ainoastaan nikotiinia sisältävien sähkösavukenesteiden myynnin ilman makuja ja tuoksuja tuoksuja ja makuja sisältävien sähkösavukenesteiden myynti on Valviran mukaan tupakkalain vastaista.

Selvityksessä kävi ilmi, että vaikka makutiivisteitä myytiin nikotiininesteiden rinnalla, valmiiksi maustettuja nikotiininesteitä ei ollut saatavilla. Neljässä kuudesta myymälästä makutiivisteet olivat esillä liikkeissä, kahdessa liikkeessä makutiivisteistä oli tarjolla lista, tai tuotteita piti erikseen kysyä.

Sähkösavukkeissa käytetään elintarvikkeiksi hyväksyttyjä makuaineita. Niiden turvallisuutta on siis arvioitu suun kautta nautittavina elintarvikkeina, muttei kuumennettavina ja keuhkoihin imettävänä höyrynä. Tämä on huolestuttavaa, sillä höyrystettyjen makuaineiden epäillään voivan aiheuttaa merkittäviäkin terveysvaaroja keuhkoille.

Selvityksen mukaan nuorten suojelu sähkösavukkeilta näyttää toimivan uuden tupakkalain tultua voimaan paremmin kuin aiemmin. Aiemmin nikotiininesteitä saattoi tilata ulkomailta ilman mitään valvontaa. Nyt sähkösavukkeiden myyntiä alle 18-vuotiaille näytetään valvottavan samalla tavalla kun tupakkatuotteiden myyntiä. Tässä selvityksessä ei tosin testattu ikärajavalvontaa ostokokein.

Selvitys tehtiin 2017 osana Syöpäyhdistyksen nuorten nikotiinituotteiden käytön vähentämisohjelmaa, jota rahoittaa STEA.