Voimaa luonnosta

(6.6.2024)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää koko perheen voimaretkiä sekä lasten ja nuorten luontoseikkailuja. Tule mukaan!

Voimaretkille ovat tervetulleita lapsisyöpäpotilasperheet sekä perheet, joissa vanhempi sairastaa. Luontoseikkailut on tarkoitettu lapsisyöpäpotilaille ja heidän sisaruksilleen sekä lapsille ja nuorille, joiden vanhempi on sairastunut syöpään.

– Perheenjäsenen sairaus muuttaa koko perheen arkea, ja koko perhe on erilaisen, voimakkaita tunteita herättävän tilanteen edessä, perhetyön asiantuntija Pia Ilves Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksestä kertoo.

Arkeen tulee usein rajoitteita, taloudellisia haasteita sekä henkistä kuormitusta. Yhdistyksen tavoitteena on tukea koko perheen hyvinvointia ja toimivaa arkea muuttuneen tilanteen keskellä sekä löytää perheen yhteisiä voimavaroja.

Yhdistys haluaa myös tarjota lapsille ja nuorille sekä koko perheelle mahdollisuuden irrottautua sairausarjesta ja saada iloa ja virkistystä elämään.

Retket ja luontoseikkailut järjestetään vakuutusyhtiö Pohjantähdeltä saadun lahjoituksen turvin. Lounais-Suomen Syöpäyhdistys sai vakuutusyhtiö Pohjantähdeltä 10 000 euron lahjoituksen lasten ja nuorten luontokasvatukseen ja luonnossa liikkumisen edistämiseen.

Lasten ja nuorten luontoseikkailut

Luontoseikkailut on tarkoitettu lapsisyöpäpotilaille ja heidän sisaruksilleen sekä lapsille ja nuorille, joiden vanhempi on sairastunut syöpään. Alle kouluikäisille, alakouluikäisille ja nuorille on omat seikkailunsa.

Seikkailut järjestetään Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kurssikeskuksena toimivassa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja sen läheisyydessä. Luontoseikkailulla  liikutaan, tehdään kädentaitoja ja ratkaistaan tehtäviä lähimaastossa. Samalla vahvistetaan luontosuhdetta, harjoitellaan tunnetaitoja ja nautitaan vertaisten seurasta.

Jokainen luontoseikkailu päättyy laavulla pidettävään eväshetkeen. Nuorten ja alakouluikäisten seikkailu kestää noin kaksi ja puoli tuntia, alle kouluikäisten kaksi tuntia.

Lisätietoja seikkailuista ja ilmoittautumislomakkeet löytyvät klikkaamalla seikkailun nimeä.

18.6. Nuoret. Ilmoittautuminen 11.6. mennessä.
9.7. Alle kouluikäiset. Ilmoittautuminen 2.7. mennessä.
10.7. Alakouluikäiset. Ilmoittautuminen 3.7. mennessä.

30.7. Alle kouluikäiset, joiden vanhempi sairastaa. Ilmoittautuminen 23.7. mennessä.
31.7. Alakouluikäiset, joiden vanhempi sairastaa. Ilmoittautuminen 24.7. mennessä.
1.8. Nuoret, joiden vanhempi sairastaa. Ilmoittautuminen 25.7. mennessä.

Koko perheen voimaretket

Retket on tarkoitettu lapsisyöpäpotilasperheille sekä perheille, joissa vanhempi sairastaa syöpää. Retkiä on neljä, ja ne soveltuvat infektioriskissä oleville.

– Retket tarjoavat perheille luontokokemuksen, vaalivat luontoyhteyttä ja antavat mahdollisuuden kohdata vertaisperheitä, luonto-ohjaaja Taina Ylenius-Högfors sanoo.

Voimaretket myös vahvistavat perheen yhteenkuuluvuuden tunnetta, tuovat jokaisen perheenjäsenen näkyväksi ja nostavat esiin jokaisen yksilön ja perheen vahvuuksia. Tavoitteena on myös lisätä perheen voimavaroja ja tarjota mahdollisuus irrottautua arjesta luonnon keskellä.

Retken aikana kuljetaan lyhyt esteetön luontopolku, jonka varrella tehdään koko perheen voimin erilaisia tehtäviä. Jokaisen retki päättyy laavulla pidettävään eväshetkeen. Retkien kesto on kolmesta neljään tuntia.

Lisätietoja retkistä ja ilmoittautumislomakkeet löytyvät klikkaamalla retken nimeä.

29.6. Voimaretki Elonkiertoon. Ilmoittautuminen 22.6. mennessä.
6.7. Voimaretki Saloon: Halikonlahden polulle tai Vuohensaaren luontopolulle. Ilmoittautuminen 29.6. mennessä.
4.8. Voimaretki Hierkonpolulle. Ilmoittautuminen 28.7. mennessä.
24.8. Voimaretki Kurjenrahkan kansallispuistoon. Ilmoittautuminen 16.8. mennessä.