Fuck Cancer -kahvit kokoavat yhteen nuoret aikuiset

(16.1.2024)

Tuntuuko sinusta, että olet ainoa syöpää sairastava nuori aikuinen? Tule mukaan vertaiskahveille, joilla tapaat muita saman kokeneita nuoria aikuisia ja voit vaihtaa kokemuksia syövän sairastamisesta. Myös läheiset ovat tervetulleita mukaan!

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämät Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille. Kahveilla on mukana myös yhdistyksen ammattilainen ja koulutettu vertaistukihenkilö.

Tänä vuonna kahvit juodaan Aurajokirannan Café Art -kahvilassa tiistaina 16.1., 13.2., 19.3., 16.4. ja 14.5. klo 17.00–18.30. Tapaamisiin ei tarvitse ilmoittautua eikä myöskään sitoutua, vaan osallistua voi juuri niille kahveille, jotka itselle parhaiten sopivat. Kahvipöytään voi myös istahtaa vain hetkeksi tai juttusille voi jäädä koko ajaksi.

Keskustelua aivan kaikesta

Fuck Cancer -kahvit ovat Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi. Kahvitteluja on järjestetty Turussa vuodesta 2020 alkaen, ja niillä on käynyt keskimäärin noin kymmenen osallistujaa. Myös läheisiä on ollut mukana, sillä sairastuminen koskettaa myös lähipiiriä. Heti ensimmäisessä tapaamisessa kävi selväksi, että juuri tällaista on kaivattu.

– Kahvit on koettu todella tärkeiksi. Osallistujat ovat kuvailleet, että kahveilla on turvallinen, rento ja lämmin ilmapiiri, jossa uskaltaa olla oma itsensä ja jakaa omaa kokemustaan muille. Nuorista aikuisista on tärkeää kohdata muita nuoria aikuisia ja kuulla heidän kokemuksistaan, perhetyön asiantuntija ja kahveja koordinoiva Pia Ilves Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksestä kertoo.

Kahveilla keskustellaan avoimesti aivan kaikesta. Keskustelua käydään niin syövästä, sairastamisesta, läheisistä ja ihmissuhteista, sairauden herättämistä tunteista, työstä ja opinnoista sekä työelämästä poisjäämisestä. Jutustelua syntyy myös asioista, jotka tuovat voimavaroja elämään ja auttavat jaksamaan.

– Kerromme myös muista yhdistyksemme tarjoamista palveluista ja ohjaamme mukaan toimintoihin, Ilves sanoo.

Heräsikö kysyttävää? Lisätietoja kahveista voi kysyä perhetyön asiantuntija Pia Ilvekseltä, 044 451 5655 tai pia.ilves@lssy.fi. Kahvila sijaitsee Aurajokirannalla, osoitteessa Läntinen Rantakatu 5.

Syöpää sairastavien aikuisten läheisille järjestetään myös aivan oma kahvihetki Café Art -kahvilassa maanantaina 4.3.2024 klo 17.0018.30. Lue lisää läheisten kahvihetkestä täältä.