Haluaisitko alkaa vertais- tai läheistukihenkilöksi? Hae verkkokoulutukseen!

Kuvassa aikuisen ja lapsen kädet pitelevät puista sydäntä.

(2.2.2024)

Oletko sairastanut syövän tai oletko ollut läheisesi tukena ja vierellä kulkijana syövän aikana? Haluaisitko auttaa muita samassa tilanteessa olevia? Jos sinulla on aikaa, auttamisen halua ja hyvää tahtoa, hae mukaan verkossa järjestettävään vertais- ja läheistukihenkilöiden koulutukseen.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys etsii uusia vapaaehtoisia vertais- ja läheistukitoimintaan. Syöpää sairastavien ja heidän läheistensä tukihenkilöiksi haluaville järjestetään kevään aikana etäkoulutus, johon kaivataan etenkin läheisiä, joilla on kokemus syövästä läheisen sairastamisen kautta. Vertaistukihenkilö on itse sairastanut syövän, kun taas läheistukihenkilöllä ei ole omakohtaista kokemusta  syövän sairastamisesta, vaan hän on ollut sairastuneen läheisen tukena.

Verkkotapaamisia ja itsenäistä työskentelyä

Vertais- ja läheistukihenkilöiden koulutus järjestetään verkossa maanantaina 8.4., 15.4., 22.4. ja 29.4.2024 klo 17–19. Verkkotapaamisten lisäksi koulutukseen sisältyy itsenäistä työskentelyä Pedanet-verkkoalustalla. Koulutukseen osallistujana sitoudut kaikkiin verkkotapaamisiin sekä siihen, että varaat aikaa itsenäiseen työskentelyyn verkkoalustalla. Osallistuaksesi koulutukseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden, mikrofonin sekä kameran. Teknisiin haasteisiin ja Pedanetin käyttöön on saatavilla opastusta.

Koulutuksessa käsitellään eri aiheita. Ensimmäisenä koulutuspäivänä, maanantaina 8.4., aiheena on Syöpäjärjestöt ja vertaistukitoiminta. Maanantaina 15.4. käsitellään vertais- ja läheistukijan tarinaa ja maanantaina 22.4. kohtaamista ja vuorovaikutusta. Viimeisenä koulutuspäivänä, maanantaina 29.4., aiheena on hyvinvoiva vapaaehtoinen.

Alkuhaastattelun kautta koulutukseen

Koulutukseen osallistuvat valitaan alkuhaastattelun perusteella. Haastatteluajan sopimiseksi ota yhteyttä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen vertaistukityön koordinaattori Annamari Riveroon viimeistään 3.3.2024 puhelimitse 044 055 1583 tai sähköpostitse annamari.rivero@lssy.fi. Häneltä voi myös tiedustella lisätietoja. Koulutus on maksuton ja valtakunnallinen, ja sen toteuttavat yhteistyössä Suomen alueelliset syöpäyhdistykset.

Vapaaehtoista ja vastavuoroista kokemusten vaihtoa

Tukihenkilötoiminta perustuu haluun auttaa syöpään sairastunutta ja hänen läheisiään. Toiminta on vapaaehtoista ja vastavuoroista kokemusten vaihtoa sekä tukemista saman elämäntilanteen kohdanneiden kesken. Tukihenkilö kuuntelee ja auttaa oman kokemuksensa kautta. Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa vertais- ja läheistukihenkilöille säännöllisesti toiminnanohjausta, täydennyskoulutuksia sekä virkistystapahtumia. Tervetuloa joukkoon mukaan tekemään arvokasta vapaaehtoistoimintaa!

Yhdistyksessä on mahdollista tehdä monenlaista vapaaehtoistoimintaa oman jaksamisen mukaan. Vapaaehtoiset voivat toimia muun muassa lipaskerääjinä, talkoolaisina ja liikenteenohjaajina. Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta.