Haluaisitko auttaa syöpään sairastunutta? Kouluttaudu tukihenkilöksi

(13.6.2023)

Oletko sairastanut syövän tai oletko ollut läheisesi tukena ja vierellä kulkijana syövän aikana? Haluaisitko auttaa muita samassa tilanteessa olevia? Jos sinulla on aikaa, auttamisen halua ja hyvää tahtoa, tule mukaan koulutukseen!

Tukihenkilötoiminta perustuu haluun auttaa syöpään sairastunutta ja hänen läheisiään. Toiminta on vapaaehtoista ja vastavuoroista kokemusten vaihtoa sekä tukemista samassa elämäntilanteessa olevien tai samoja ongelmia käsittelevien kesken. Tukihenkilö kuuntelee ja auttaa oman kokemuksensa kautta. Hän voi olla merkittävä voimavara vastasairastuneelle. Tuen myötä tämä näkee, miten sairauden kanssa voi selvitä ja omien tuntemusten kanssa elää.

Vertaistukihenkilö on itse kokenut syöpäsairauden, kun taas läheistukihenkilö ei ole itse kokenut syöpään sairastumista, vaan hänellä on kokemusta sairastuneen vierellä kulkemisesta.

Koulutettavat valitaan alkuhaastattelun perusteella

Vertais- ja läheistukihenkilöiden koulutus järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa 16.–17.9.2023. Koulutukseen osallistuvat valitaan alkuhaastattelun perusteella. Haastatteluajan sopimiseksi ota yhteyttä vertaistukityön koordinaattori Annamari Riveroon (annamari.rivero@lssy.fi tai 044 055 1583) viimeistään 31.8.2023.

Koulutusta ennen pidetään etätapaaminen Teamsissä torstaina 7.9.2023 klo 17.00–19.00. Tapaamisessa tutustaan toisiin osallistujiin ja jaetaan ennakkotehtävä kasvokkain tapahtuvaa koulutusta varten. Ennen ensimmäistä luentoa on mahdollista nauttia aamiainen ja majoittua.

Koulutus, yöpyminen, ruokailut sekä matkakulut ovat koulutukseen osallistujille maksuttomia. Koulutuksen toteuttavat Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen vertaistukityön koordinaattori Annamari Rivero ja tuki- ja neuvontapalveluiden vastaava hoitaja Teija Kemppainen.

Koulutuksen ohjelma
Lauantai 16.9.
8.00–10.00 Aamiainen ja majoittuminen
10.00–12.00 Vertaistukijana Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksessä ja Syöpäjärjestöissä