Keväällä tapahtuu – nappaa päivämäärät talteen!

(5.3.2019)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen loppukevät on täynnä tapahtumia, kursseja ja erilaista ryhmätoimintaa. Poimi päivät kalenteriisi ja tule mukaan! Lisätietoja saat verkkosivuiltamme.

LSSY ja TVJ: eduskuntavaalipaneeli Meri-Karinassa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Turun Seudun Vammaisjärjestöt TVJ järjestävät 25.3. eduskuntavaalipaneelin, jonka teemoina ovat erityisesti sote- ja järjestöasiat. Paneeliin osallistuvat ainakin Ilkka Kanerva (Kok., maakuntahallituksen pj., kansanedustaja), Eeva-Johanna Eloranta (SDP, kansanedustaja, maakuntahallituksen jäsen), Kike (Ritva) Elomaa (PS), Elina Rantanen (Vihr.), Åsa Gustafsson (RKP) ja Li Andersson (Vas.).

Tilaisuus alkaa kahvitarjoilulla klo 17.30. Ei ennakkoilmoittautumista, paikat täytetään saapumisjärjestyksessä. Meri-Karinan hyvinvointikeskus sijaitsee Turun Hirvensalossa osoitteessa Seiskarinkatu 35. Paikalle pääsee helposti linja-autolla nro 54 (lähtöpysäkki T41 Turun kauppatorilla). Piha-alueella on ilmaiset pysäköintipaikat aivan keskuksen välittömässä läheisyydessä. Meri-Karinan tilat ovat esteettömät.

Tervetuloa ostoksille Merina-Shopiin

Meri-Karinassa toimii Merina-Shop-niminen pop up -kauppa, jossa on runsas valikoima erilaisia Anita-merkkisiä rintaproteesiliivejä, proteesiuima-asuja ja uimaproteeseja. Merina-Shop on avoinna joka viikon tiistaina klo 15–18 toukokuun loppuun asti. Vapunaattona 30.4. ovet ovat avoinna klo 12–15. Kesän aukioloajat ilmoitetaan myöhemmin.

Merina-Shopissa vietetään Naisten kevätpäivää tiistaina 21.5. klo 11–18 pienen tarjoilun kera. Tule tutustumaan ja sovittelemaan kevään uima-asujen ja proteesirintaliivien uutuuksia! Maksuvälineenä pankkikortti tai käteinen.

Tyks tutkii ja hoitaa -yleisöluentosarja 11.4.: ”Ei kai se vaan ole syöpää?”

Tyks tutkii ja hoitaa -yleisöluennon 11.4. otsikkona on ”Ei kai se vaan ole syöpää?”. Miten syöpä leviää elimistössä? Entä kun syöpä on suolistossa? Mitkä ovat hematologisten eli verisyöpien ennusmerkit? Onko luomessani melanooma?

Maksuton yleisöluento pidetään Tyksin T-sairaalassa 11.4. klo 18–20. Lounais-Suomen Syöpäyhdistys on paikalla esittelemässä toimintaansa. Luennot taltioidaan, ja ne ovat myöhemmin katsottavissa netissä osoitteessa www.vsshp.fi.

Keskusteluryhmä syöpää sairastaville: Mitä sinulle kuuluu, miten voit?

Maksuton vertaistukiryhmä on tarkoitettu syöpää sairastaville henkilöille, jotka haluavat jakaa ajatuksiaan, kohdata muita sairastuneita ja saada tukea ryhmästä. Keskusteluryhmässä annetaan tietoa myös syöpäkuntoutuksesta ja siitä, mistä löytää voimia arjen keskelle. Ryhmää ohjataan monin voimaannuttavin elementein, esimerkiksi musiikkia ja rentoutusta hyväksi käyttäen.

Keskusteluryhmä kokoontuu Meri-Karinassa klo 18–20, yhteensä kuusi kertaa: to 11.4., ke 17.4., to 25.4., to 9.5., to 16.5. ja ti 4.6. Ryhmä sulkeutuu ensimmäisen kerran jälkeen. Ryhmän jäsenet sitoutuvat osallistumaan ryhmän tapaamisiin.

Keskusteluryhmä on osallistujille maksuton. Kahvi-/teetarjoilu sisältyy jokaiseen kokoontumiskertaan. Ryhmää vetävät ryhmänohjaajat Satu Railo ja Aune Hongisto sekä syöpäsairaanhoitaja Pirkko-Liisa Santala.

Ilmoittautuminen viimeistään 8.4. mennessä: pirkko-liisa.santala@lssy.fi tai 02 2657 619 (ti–ke klo 10–15). Ilmoita samalla mahdollinen erityisruokavaliosi. Mukaan mahtuu kahdeksan osallistujaa.

Miten selviytyä arjessa syöpähoitojen keskellä?

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämät ensitietopäivät tarjoavat tietoa ja tukea sairastumisen aiheuttamassa muutostilanteessa. ”Selviytyminen arjessa syöpähoitojen keskellä” -tilaisuudet on suunnattu hiljattain sairastuneille ja syöpähoitojen alkuvaiheessa oleville aikuisille potilaille läheisineen. Tilaisuudet tarjoavat ajankohtaista tietoa sekä uusia näkökulmia sairastumisen aiheuttamassa muuttuneessa elämäntilanteessa.

Ensitietopäivät järjestetään Tyksin T-sairaalassa (Hämeentie 11, Risto Lahesmaa -sali) klo 12–16: 22.5., 4.9. ja 27.11.2019. Vapaa pääsy. Ilmoitathan mahdollisen erikoisruokavaliotoiveesi ennen tilaisuuden alkua Tyksin kuntoutusohjaaja Minna Mikolalle numeroon 02 313 7295.

Naisten kevätpäivä Loimaan neuvonta-asemalla

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Loimaan syöpäneuvonta-asemalla vietetään naisten kevätpäivää 23.5. klo 12–17. Loimaan syöpäneuvonta-asema sijaitsee Loimaan sairaalan (Seppälänkatu 15–17) pohjakerroksessa fysioterapiaosaston vieressä.

Tule tutustumaan ja sovittamaan Anitan uuden malliston proteesitaskullisia uima-asuja ja rintaproteesiliiveja, saatavilla myös uimaproteeseja. Tuotteet sopivat kaikille naisille. Naisten kevätpäivänä 10 %:n alennus alus- ja uima-asuista. Kahvitarjoilu.

Loimaan syöpäneuvonta-asema antaa yksilöllistä tietoa, tukea ja neuvontaa. Syöpäneuvonta-asemalla on neuvontahoitajan vastaanottoa torstaisin ja perjantaisin. Voit varata ajan numerosta 02 2657 927 (ma–pe klo 9–11). Puhelinaika Loimaan neuvontasairaanhoitajalle on torstaisin klo 9–10 numerossa 02 2657 619.

Neuvonta-asema tarjoaa mm. syövän oireita koskevaa neuvontaa, terveystietoa ja opastusta: yleistä syöpäneuvontaa, syövän periytyvyysneuvontaa, rintojen omatarkkailun ohjausta ja psykososiaalista tukea. Rintasyöpään sairastuneet voivat rinnanpoiston jälkeen hakea rinta- tai uimaproteesin sekä proteesitaskulliset rintaliivit tai uima-asun. Tarvittaessa apua saa myös mm. kuntoutushakemusten täyttämisessä. Asemalla toimii lisäksi luomihuolipoliklinikka (jäsenille maksuton, muille 22 €).

LSSY ja VSSHP: kurssi syöpään sairastuneen lapsen läheisille

Sopeutumisvalmennuskurssi on tarkoitettu syöpään sairastuneen lapsen läheisille, esimerkiksi isovanhemmille, kummeille, tädeille, enoille ja sedille. Kurssi pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa 17.–18. toukokuuta.

Läheisten kurssilla jaetaan kokemuksia muiden lapsisyöpäpotilaiden läheisten kanssa. Sopeutumisvalmennuskurssilla tavataan asiantuntijoita, jotka anta­vat ajankohtaista tietoa syövän hoidosta ja ajasta hoitojen päättymisen jälkeen. Kurssilla on mahdollisuus virkistäytyä sekä saada tietoa ja voimavaro­ja lapsen tukemiseen. Kurssiin sisältyy myös vapaata yhdessäoloa.

Tutustu verkkosivuillamme tarkempaan ohjelmaan ja täytä hakemus. Lisätiedot: Meri-Karinan kurssitoimisto, 02 2657 610, kurssi@lssy.fi. Kurssin järjestävät Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri.