NIKO-projekti ja Linkki-toiminta järjestävät yhteistyössä koulutusta nuorten hyvinvoinnin turvaamiseksi

(12.3.2018)

Tiesitkö, että yhdessä nuuskapussissa on yhtä paljon nikotiinia kuin askillisessa tupakkaa? Tule kuulemaan ja keskustelemaan nuorten terveydenedistämisen aiheista Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projektin sekä Linkki-toiminnan maksuttomiin yhteistyötilaisuuksiin tiistaina 20.3. Päivän aikana järjestetään koulutus nuorten parissa toimiville ammattilaisille sekä iltatilaisuus, josta nuorten vanhemmat ja huoltajat saavat eväitä vanhemmuuteen.

Nuoret, nikotiini ja terveys -koulutusiltapäivässä projektipäällikkö, terveydenedistämisen asiantuntija Minna Salakari kertoo nikotiinituotteiden vaikutuksista nuorten terveyteen ja sairaanhoitaja (YAMK), kouluttaja Jan Holmberg motivoivasta työtavasta ja nuoren kohtaamisesta.

Koulutus pidetään kello 13–15 nuorten taide- ja toimintatalo Vimmassa (Aurakatu 16, Turku), ja se on suunnattu nuorten parissa toimiville ammattilaisille. Tilaisuuteen on ilmoittautuminen.

Koulutustilaisuuden jälkeen kello 17.30 alkaen on tarjolla eväitä vanhemmuuteen. Mitä jokaisen vanhemman tulisi tietää nikotiinista ja nuoren terveydestä? Mitkä ovat vanhempien yleisimmät kysymykset nuorten päihteiden käytöstä? Aiheiden ääreen johdattelevat terveydenedistämisen asiantuntija Minna Salakari ja mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntija Jan Holmberg.

Perhetalo Heidekenissa (Sepänkatu 3, Turku) pidettävä iltatilaisuus on tarkoitettu nuorten vanhemmille ja huoltajille. Ilmoittaudu mukaan: Marianne Ylinen, 044 7355130 tai marianne.ylinen@vslapset.fi.

Nikotiinituotteiden käyttö lisääntynyt ja monipuolistunut

NIKO on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen maaliskuussa 2017 alkanut kaksivuotinen projekti, joka pyrkii edistämään nuorten terveellisiä elämäntapoja ja vähentämään nikotiinituotteiden käyttöä.

– Nuuskaaminen on lisääntynyt huolestuttavasti. Nuorten nikotiinin käyttö monipuolistuu ja eri nikotiinituotteita käytetään yhä enemmän myös rinnakkain, projektin päällikkö Minna Salakari kertoo.

Nikotiini on voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava myrkky, joka vaikuttaa haitallisesti muun muassa nuorten vielä kehittymättömään aivotoimintaan sekä suun, sydämen ja keuhkojen terveyteen. Kaikki nikotiinituotteet aiheuttavat tutkitusti myös syöpäsairauksia.

– Hyvinvoinnin turvaamiseksi on tärkeää, että nuorten nikotiinituotteiden käytön ennaltaehkäisyyn panostetaan yhä enemmän, Salakari painottaa.

Lisätiedot: