Nuuskan käyttö ei kuulu urheiluun – Säkitön syyskuu tukee nuorten elintapavalintoja

Kuvassa yksi kolmesta tämän vuoden kampanjakasvoista, entinen jalkapalloammattilainen, nykyinen sosiaalisen median ammattilainen Ilari Mettälä. Kuva: Jaakko Meyn

(30.8.2023)

Nuorten nuuskattomuutta tavoitteleva Säkitön syyskuu -kampanja käynnistyy viidennen kerran Varsinais-Suomessa. Kampanjalla pyritään edistämään nuorten terveyttä ja kannustetaan nuuskattomuuteen ja nuuskan sekä muiden nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Säkitön syyskuu -kampanja on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Niko-toiminnan yksi päätuotoksista.

Syyskuisen kampanjan tarkoituksena on nuorten ja heidän lähiyhteisöjensä nuuskatietoisuuden lisääminen ja nuuskattomuuden edistäminen. Kampanjalla halutaan tukea nuorten elintapavalintoja ja tuoda esille nuuskan haitallisuutta erityisesti nuorten terveydelle.

Tämän vuoden kampanjakasvoina toimivat entinen jalkapalloammattilainen, nykyinen sosiaalisen median ammattilainen Ilari Mettälä, Turun palloseuran (HC TPS) laitahyökkääjä Vili Munkki sekä Turun Urheiluliiton kestävyysjuoksija Mustafe Muuse ja estejuoksija Lotta-Maria Maine.

Kampanjateemana on ”Nuuskatta fresh!”. Säkitön syyskuu pyrkiikin vaikuttamaan erityisesti urheilua harrastavien nuorten nuuskan käyttöön tarjoamalla oikeaa tietoa ja asiantuntijatukea nuuskan vaikutuksesta suorituskykyyn ja palautumiseen.

Nuuska on haitallista palautumiselle

Nuorten nuuskan käyttö on lisääntynyt merkittävästi, ja yhä nuoremmat altistuvat nikotiinituotteiden terveyshaitoille. Nuuskan käyttö aiheuttaa monenlaisia terveyshaittoja: nuuskan sisältämä nikotiini supistaa verisuonia, nostaa sydämen sykettä ja heikentää ravintoaineiden ja hapen kulkeutumista lihaksiin.

Toisin kuin monesti ajatellaan, nuuskan käyttö ei paranna suorituskykyä, vaan sen käyttö pitää kehoa jatkuvassa rasitustilassa.

– Nuuskaaminen myös heikentää palautumista ja hidastaa urheiluvammojen parantumista, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen terveyden edistämisen asiantuntija Jenni Vaskelainen muistuttaa.

Pitkäaikainen nikotiinituotteiden käyttö lisää myös riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin sekä diabetekseen.

– Pitkäaikaisen nuuskan käytön haitat ovat nuorilla merkittävästi aikuisia suurempia, sillä nuoren elimistö on herkkä haitallisille aineille, Vaskelainen kertoo.

Nuuska koukuttaa nopeasti

Nuuska sisältää runsaasti nikotiinia, joka on vahvaa riippuvuutta aiheuttava myrkky. Vieroitusoireet, kuten päänsärky, keskittymiskyvyn herpaantuminen ja ärtyneisyys, heikentävät hyvinvointia, mielialaa ja keskittymistä.

– Nuuskan tai minkään muunkaan nikotiinituotteen käyttö ei paranna keskittymiskykyä tai rentouta, vaan uuden nikotiiniannoksen avulla helpotetaan käytön aiheuttamia vieroitusoireita, Vaskelainen sanoo.

Nikotiini on kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle erityisen haitallista, sillä nikotiini voi haitata aivojen kehittymistä ja heikentää oppimista. Nuorten nuuskan käyttöön puuttumiseen sekä terveysvaikutusten ymmärtämiseen tarvitaan tietoa nuuskasta ja sen aiheuttamista haitoista.

– Säkitön syyskuu -kampanjan aikana nuoria, nuorten huoltajia ja heidän parissaan toimivia ammattilaisia rohkaistaankin ottamaan nuuska puheeksi monitahoisesti.

Kampanjan alkua edeltävänä päivänä, torstaina 31. elokuuta, järjestetään webinaari ”Uudet nikotiinituotteet – Näin minimoit riskit tänä syksynä”, johon ovat tervetulleita kaikki urheilun parissa toimivat tai muuten asiasta kiinnostuneet. Ilmoittautuminen: Uudet nikotiinituotteet – Näin minimoit riskit tänä syksynä seuratoiminnassa. (lyyti.fi)

Lisätietoja

• Kampanjavastaava, terveyden edistämisen asiantuntija Jenni Vaskelainen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksestä jenni.vaskelainen@lssy.fi
  • Kampanjan verkkosivut: www.säkitönsyyskuu.fi
  • NIKO-toiminnan verkkosivut: www.hymyähuuleen.fi

Säkitön syyskuu on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Niko-toiminnan yksi päätuotoksista. Kampanjan yhteistyökumppaneita ovat Turun kaupunki, Syöpäjärjestöt, Ehyt ry, Turun ammatti-instituutti (TAI), Turun ammattikorkeakoulu, Turun palloseura (TPS), LähiTapiola ja Flowpark.

Kampanjan perusrunko on tuotettu ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyönä (Turun ammattikorkeakoulu) tehdyssä osaprojektissa. Kampanjasuunnittelu on toteutettu yhdessä 16–18-vuotiaiden nuorten kanssa.