Osallistu Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen arpajaisiin

(12.9.2023)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää arpajaiset, joiden tuotto käytetään psykososiaalisen tuen palveluihin. Osallistumalla arpajaisiin on mahdollista voittaa 3 000 euron arvoinen S-ryhmän lahjakortti.

Jokaiselle Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenelle on lähetetty maanantaina 4. syyskuuta postitse kirje, joka sisältää viisi kappaletta kuuden euron hintaisia arpoja. Arpajaisten päävoittona on 3 000 euron arvoinen S-ryhmän lahjakortti. Lisäksi arvotaan yli 25 000 muuta palkintoa.

Arpajaisista saatava tuotto käytetään syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä psykososiaalisen tuen palveluihin, joita ovat psykologin ja sairaanhoitajan tarjoama keskusteluapu, ammattilaisten ja vapaaehtoisten ohjaamat vertaistukiryhmät sekä koulutettujen vertaisten antama tuki.

Vain muutaman päivän odotusaika

Syöpään sairastuminen aiheuttaa ahdistusta, pelkoa ja epävarmuutta, minkä vuoksi psykososiaalisen tuen tulisi olla osa syöpää sairastavan hoitoa. Usein sairastuneet ja heidän läheisensä jäävät vaille tätä tukea.

– Tämän karun tosiasian olemme huomanneet myös yhdistyksessämme. Viikoittain saamissamme yhteydenotoissa toistuu sama kysymys, miten päästä keskustelemaan sairauden herättämistä tunteista ja ajatuksista ammattilaisen kanssa, kertoo Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen toimitusjohtaja Ville Viitanen.

Julkisella puolella keskusteluaikaa ammattilaisen vastaanotolle voi joutua odottamaan hyvinkin kauan. Apua tarvitsevalle muutaman kuukauden ja pahimmillaan jopa puolen vuoden odottaminen on pitkä aika.

– Tämän vuoksi tarjoamme yhdistyksemme jäsenille mahdollisuuden keskustella ammattilaisen kanssa vain muutaman päivän odotusajalla. Haluamme myös, että palvelu on yhdistyksen jäsenille maksuton.

Suuri taakka vierähti harteilta

Rauno Toivola on sairastanut syöpää kauan. Hän hakeutui psykologin vastaanotolle ymmärrettyään, ettei hän omin voimin löydä keinoja pärjätä huolien kanssa.

– Heti ensimmäisen tapaamisen jälkeen minusta tuntui kuin suuri taakka olisi vierähtänyt harteiltani, Toivola kertoo.

– En ole halunnut kaataa kaikkea läheisilleni, joten olen purkanut ikäviä tunteita psykologille. Hän auttaa jäsentämään huolia ja murheita ja antaa keinoja, miten voin käsitellä niitä.

Toivolan mukaan keskustelu ammattilaisen kanssa on erittäin tärkeä, välttämätön palvelu syöpää sairastaville.

– Jos itsellä ei ole keinoja, ammattilainen tarjoaa työvälineet, joilla selvitä huolien kanssa, Toivola sanoo.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen psykologi Markus Kirjonen kertoo, että keskusteluapua voi tarvita missä tahansa sairauden vaiheessa. Hänen mukaan eivät ainoastaan diagnoosin saaneet, vaan myös sitä odottavat, hoitoa saavat sekä syövästä parantuneet kaipaavat psyykkistä tukea.

– Tarve keskusteluavulle ei välttämättä pääty syövästä parantumiseen, sillä pelko uusiutumisesta jää kytemään mieleen. Myös parantumattomasti sairaalle keskustelumahdollisuus on korvaamattoman arvokasta, Kirjonen sanoo.

Osallistu arpajaisiin ja teet hyvää

Osallistu arpajaisiin lunastamalla postitse saamasi arvat. Arpajaiskirjeessä kerrotaan tarkat ohjeet, kuinka arpajaisiin voi osallistua ja miten voitto tulee lunastaa. Arpoja on myynnissä myös verkossa, osoitteessa www.onlinearpa.net.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjesti arpajaiset myös vuonna 2021 yhdistyksen 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Tuolloin myydyistä arvoista kertyi tuottoa reilu 64 000 euroa.

Juhlavuoden arvan ostaneiden tuella saatiin paljon hyvää aikaiseksi: tuoton turvin käynnistettiin psykologin vastaanotto, järjestettiin kurssi syöpää sairastaville sekä ylläpidettiin vertaistukitoimintaa ja tarjottiin psykososiaalisia neuvontapalveluja.

– Auta meitä, jotta voimme tarjota psykososiaalista tukea sairastaville ja heidän läheisilleen myös tulevaisuudessa – viiveettä ja maksuttomasti, toimitusjohtaja Ville Viitanen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksestä kehottaa.

Arpajaiset järjestetään Poliisihallituksen luvalla RA/2023/859. Luvan voimassaoloaika ja arpojen myyntiaika on 4.9.2023–30.11.2023 Varsinais-Suomen, Kanta-Hämeen ja Satakunnan maakunnissa.

Arpoja on myynnissä yhteensä 125 000 kappaletta ja niiden yhteenlaskettu myyntihinta on 750 000 euroa. Voittoja on yhteensä 25 073 kappaletta, ja niiden yhteenlaskettu arvo on 263 739 euroa. Arpajaisten tuotto käytetään syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä psykososiaalisen tuen palveluihin.

Juhlavuoden arpajaiset toteutettiin 22.3.–21.9.2021 Poliisihallituksen luvalla RA/2021/56.

Arpajaisten ilmeestä vastaa Good Creative Company.