Syöpäyhdistys ja CupOfTherapy yhteistyöhön nuorten hyväksi

(14.11.2017)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, NIKO-projekti ja CupOfTherapy ovat yhdistäneet voimansa nuorten terveyden edistämiseksi ja hyvinvoinnin tukemiseksi. Huoli nuorten nikotiinin käytöstä sekä muiden päihteiden monipuolistumisesta ja halu ehkäistä syöpäsairauksia saattoi hyväntekijät yhteen.

Yhteistyön myötä terapeuttiset CupOfTherapy-piirrokset heräävät kouluissa eloon CupOfTails©-kahviloissa, joissa otetaan kissaa hännästä kiinni ja nostetaan tarinat pöydälle. Pop up -kahvilakohtaamiset tarjoavat nuorille mahdollisuuden keskustella elämänhallintaan ja mielenterveyteen liittyvistä teemoista.

CupOfTherapy-konseptin eläinaiheiset terapiataidekuvat madaltavat kynnystä ottaa puheeksi haastaviksikin koettuja elämään kuuluvia asioita. Kuva antaa mahdollisuuden samastua tunteeseen silloinkin kun sanoja on vaikea löytää, kertoo CupOfTherapyn psykoterapeutti Elina Rehmonen.

NIKO-projektin projektipäällikkö Minna Salakarilla on myönteisiä kokemuksia nuorten osallistamisesta hyvinvointia tukevaan keskusteluun.

– Nuorten osallistaminen ja toiminnassa tapahtuvat kohtaamiset luovat perustan koko terveydenedistämistyölle. On oltava itse täysillä mukana, kiinnostunut aidosti ja kiireettömästi nuorten asioista.

Yhteistyöhanke pilotoidaan alkuvuodesta 2018 osassa Varsinais-Suomen kouluja. Alueellisen yhteistyön jälkeen toimintaa on tarkoitus laajentaa kansalliseksi ja useampia kohderyhmiä palvelevaksi.