Tanssi-liiketerapiapainotteinen kuntoutuskurssi syöpään sairastuneille

(4.6.2020, päivitetty 31.7.2020)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää tanssi-liiketerapiapainotteisen kuntoutuskurssin, joka on tarkoitettu kaikille syöpään sairastuneille. Ryhmä tapaa kerran viikossa kymmenen viikon ajan. Ensimmäinen tapaaminen pidetään keskiviikkona 30. syyskuuta. Haku kurssille on käynnissä 21.8. saakka.

Kurssilla on mahdollisuus oman voinnin, kehosuhteen ja voimavarojen tarkastelulle ja niiden vahvistamiselle. Kurssilla käsitelläään liikkeen ja keskustelun avulla ajatuksia ja kokemuksia, opetellaan ymmärtämään kehon ja mielen yhteyttä, tutkitaan omia voimavaroja sekä opetellaan lepäämään ja rentoutumaan omassa kehossa. Kurssi tarjoaa mahdollisuuden myös vertaistukeen.

Tanssitaitoa ei tarvita

Jokaisella tapaamiskerralla on oma teemansa, joita ovat muun muassa omat voimavarat ja vahvuudet, minäkuvan vahvistaminen, tunteet liikkeessä, kosketus ja hoiva, vuorovaikutuksen voimat, elämänmuutokset ja rentoutuminen. Tanssi-liiketerapian menetelminä käytetään muun muassa läsnäolo-, rentoutus- ja mielikuvaharjoituksia, luovaa liikettä, kehotietoisuustyöskentelyä, leikkiä, musiikkia ja kuvatyöskentelyä. Kurssin ohjaa tanssi-liiketerapeutti Silja McNamara.

Kurssi soveltuu syöpään sairastuneille, joilla syöpähoidot ovat sellaisessa vaiheessa, että ne eivät haittaa ryhmään osallistumista. On myös hyvä, että sairastumisesta on kulunut jo jonkin aikaa, jotta mieli jaksaa työskennellä kurssin aikana. Osallistuminen ei vaadi tanssitaitoa, eikä kurssilla opeteta tanssia. Liikunta ei myöskään ole fyysisesti raskasta liikuntaa, mutta jokaisen tulee pystyä liikkumaan itsenäisesti.

Kurssin ajankohta

Kurssi pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, Turku) keskiviikkoisin 30.9.–2.12.2020 klo 16.15–17.45. Kurssi koostuu kymmenestä 90 minuutin mittaisesta tapaamisesta. Osallistuminen on maksutonta, ja kurssi toteutetaan Syöpäsäätiön rahoittamana. Vastaava kurssi järjestetään myös Helsingissä, Lappeenrannassa, Porissa ja Tampereella.

Hakeminen kurssille

Hakuaika kurssille päättyy 21.8.2020. Kurssille haetaan alla olevalla lomakkeella. Lähetä täytetty lomake postitse osoitteella Meri-Karinan hyvinvointikeskus / kurssitoimisto, Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Kurssille valitaan hakemusten ja haastattelujen perusteella 10 osallistujaa. Haastattelut pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa elo-syyskuun vaihteessa. Kaikille hakijoille ilmoitetaan kurssille pääsystä.

Hakemuslomake

Lisätiedot

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kurssitoimisto, p. 02 2657 610 tai kurssi@lssy.fi.

Järjestämme ympäri vuoden kursseja syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Tutustu koko kurssivalikoimaan.