Vapaaehtoiset ovat suurenmoinen voimavara Syöpäjärjestöjen toiminnassa

(4.12.2017 Syöpäjärjestöt, LSSY)

Syöpäjärjestöt voi iloita siitä, että joukossamme on iso joukko sitoutuneita ja osaavia vapaaehtoistyöntekijöitä. He haluavat tukea syöpäpotilaita ja heidän läheisiään sekä ovat valmiita toimimaan Syöpäjärjestöjen monimuotoisessa vapaaehtoistyössä. Kansainvälistä vapaaehtoisten päivää vietetään tiistaina 5.12.

Vapaaehtoisten joukossa on syövän sairastaneita, syöpäpotilaiden läheisiä ja muita syöpätyöstä kiinnostuneita ihmisiä. He antavat aikaansa mm. koulutettuina tukihenkilöinä, kokemustoimijoina, luottamushenkilöinä, järjestöaktiiveina, talkoolaisina ja lipaskerääjinä.

Syöpäjärjestöissä on tarvetta monenlaiselle osaamiselle ja mahdollisuus osallistua toimintaan juuri sen verran kuin itselle tuntuu sopivalta. Osallistuminen kerho- ja osastotoimintaan on myös luonteva tapa olla mukana syöpäyhdistysten työssä.

Vertaistuki on kultaakin arvokkaampaa

Saman sairauden kokenut osaa monissa tilanteissa tukea parhaiten toista syöpään sairastunutta. Vertaistukihenkilö pystyy kuuntelemaan ymmärtäen ja osaa kysyä oikeat kysymykset. Vertaistukihenkilö muistaa, miltä sairaus kehossa tuntuu ja mitä tunteita sairaus herätti. Hän tunnistaa huolet ja ajatukset, joita sairastuneen tai läheisen päässä pyörii.

Kokemustoimija jakaa omaa kokemustietoaan sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille. Hän tarjoaa näkökulman siitä, mitä sairastuminen tarkoittaa yksilötasolla ja millaisia asioita sairaus tuo ihmisen elämään.

Saattohoitokodit ja syöpäyhdistykset kouluttavat saattohoidon tukihenkilöitä. Saattohoito on kuolemaa lähestyvien ihmisten hoitoa. Kun toivoa paranemisesta ei ole, tavoitteena on helpottaa oireita, lievittää kipuja ja helpottaa kuolevan sekä omaisten ahdistusta ja tukea hyvää elämän loppuvaihetta. Vapaaehtoiset voivat auttaa käytännön asioissa, avustaa esimerkiksi ruokailussa tai olla turvana ja seurana. Suomen sosiaali- ja terveys ry palkitsi tänä vuonna Syöpäjärjestöt saattohoidon vapaaehtoistoiminnasta.

» Lue Syöpäjärjestöjen koko tiedote

Vertaistukihenkilöt ovat valmiita jakamaan omakohtaisen tarinansa auttaakseen syövästä selviytymisessä. Jos sinä tai läheisesi tarvitsette vertaistukihenkilöä tai olet itse kiinnostunut toimimaan tukihenkilönä, ota yhteyttä Meri-Karinan tuki- ja neuvontapalveluihin.

Vapaaehtoiseksi Lounais-Suomen Syöpäyhdistykseen?

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa, Karinakodissa sekä yhdistyksen paikallisosastoissa ja potilaskerhoissa työskentelee vuosittain kymmeniä vapaaehtoisia erilaisissa talkoo-, varainhankinta-, vertaistuki- ja luottamustehtävissä.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa vapaaehtoistyöstä kiinnostuneille monenlaisia toimintamahdollisuuksia. Vapaaehtoistoimintaan voi osallistua oman aikataulun ja voimavarojen mukaan. Kertaluonteinenkin apu otetaan yhdistyksessä kiitollisuudella vastaan.

Vapaaehtoistoiminnan tavoitteena on täydentää henkilökunnan toimintaa, ei varsinaisesti korvata ammattilaisten työtä. Vapaaehtoistyöntekijät saavat talkoopäivinä lounaan ja kahvin sekä tietysti hyvän mielen. Toimijat perehdytetään työtehtäviin, ja heille järjestetään perus- ja täydennyskoulutusta.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen vapaaehtoistoiminnan koordinaattorina toimii Sirkka Nikulainen, jolta saat vastauksia mahdollisiin lisäkysymyksiin: p. 02 2657 841, sirkka.nikulainen@lssy.fi

» Lue nettisivuiltamme, minkälaisissa tehtävissä voisit olla avuksi