Lasten aurinkorasvauksessa puutteita päivähoidon aikana

Aurinkoagentit opettavat päiväkodin lapsia levittämään aurinkorasvaa.

(11.2.2020)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Aurinkoagentti 2.0 -toiminta käynnistyy jälleen alkukevään aikana. Toiminnan tavoitteena on lisätä lasten tietoisuutta auringon riskeistä ja edistää lasten omatoimista aurinkorasvausta. Samalla päiväkotihenkilökuntaa koulutetaan tutkittuun tietoon perustuen auringolta suojautumiseen.

Suomen Syöpäyhdistyksen selvitysten mukaan useissa päiväkodeissa on puutteita lasten aurinkorasvauksessa päivähoidon aikana, eikä päiväkotien piha-alueilla välttämättä ole lainkaan varjopaikkoja.

Auringon UV-säteily on vaarallista lapsen herkälle iholle. Siksi lapset tulee suojata huolellisesti jo varhain alkukeväästä alkaen. Mitä nuorempana iho altistuu haitalliselle säteilylle, sitä pidemmän aikaa ihovaurioilla on aikaa kehittyä pahimmillaan ihosyöväksi. Ihosyöpä johtuu lähes aina auringon UV-säteilystä, ja 95 prosenttia ihosyövistä voidaan ennaltaehkäistä oikeanlaisen aurinkokäyttäytymisen avulla.

Aurinkoagentit ohjaavat lapsia ja aikuisia

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jokavuotinen Aurinkoagentti 2.0 -toiminta käynnistyy maaliskuussa. Toiminnan tavoitteena on lisätä sekä lasten että lasten parissa toimivien aikuisten tietoisuutta auringon riskeistä ja edistää lasten omatoimista aurinkorasvausta.

Aurinkoagentit toimivat sadun, leikin ja toiminnallisten tuokioiden menetelmin. Toiminnassa käytetään Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ja Suomen Syöpäyhdistyksen lasten aurinkosuojausmateriaaleja, kuten Eläinystävysten rantaretki -kirjaa, sekä Arska Aurinkoagentti -materiaaleja. Vanhemmille toimitetaan erillinen ohjemateriaali aurinkosuojauksesta.

– Lapsille luetaan, lauletaan ja heidän kanssaan toteutetaan konkreettinen, ohjattu aurinkorasvaus päiväkodin tiloissa ennen ulkoilua. Lapset myös ohjaavat toisiaan, aurinkoagentit Pia Ilves, Jenni Vaskelainen, Annamari Rivero ja Minna Salakari kertovat.

Päivähoidon ammattilaisille tietoa aurinkosuojauksesta

Tänä keväänä Aurinkoagentti-toiminnan painopisteenä päiväkotivierailujen lisäksi ovat päivähoidon ammattilaisten kouluttaminen.

– Aurinkoaamiainen-koulutusten tarkoituksena on lisätä lasten parissa toimivien ammattilaisten tietoisuutta auringon riskeistä ja opettaa heitä huolehtimaan oikealla tavalla lasten aurinkosuojauksesta päivähoidon aikana.

Tarkoituksena on myös, että koulutuksiin osallistuneet päivähoidon ammattilaiset vievät tilaisuuksista saatua tietoa eteenpäin päiväkoteihinsa ja osaavat opettaa lapsia suojautumaan auringolta.

Aurinkoagentti-toimialuetta laajennetaan lisäksi alueen puistotätitoimintaan yhdessä Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden kanssa.

– Puistotoiminnassa lapset tapaavat aurinkoagentit pienryhmissä, joissa ovat mukana Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen terveydenedistämisen asiantuntija, sosionomiopiskelijoita sekä alueen puistotäteinä toimivat lastenhoitajat. Toiminta toteutuu jokseenkin samalla kaavalla kuin päiväkodeissa, vaikka puistossa ollaankin koko ajan ulkona, aurinkoagentit selvittävät.

Aurinkoagentti-toiminta mahdollistaa varjopaikat päiväkotien pihoille

Lapsille kannattaa opettaa auringolta suojautuminen jo pienenä niin, että varjossa oleskelusta, suojaavasta, kevyestä vaatetuksesta ja aurinkolaseista sekä aurinkorasvan levittämisestä tulee arkinen tapa. Suomen Syöpäyhdistyksen tekemän selvityksen mukaan päiväkotien pihoilla ei nykyisellään ole riittävästi varjopaikkoja, joissa lapset voisivat olla suojassa auringolta. Aurinkoagentti-toiminta mahdollistaa varjopaikkojen saannin päiväkotien pihoille, sillä kaikille toiminnassa mukana oleville päivähoitopaikoille toimitetaan aurinkopurje maksutta.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys on lisäksi laatinut viime vuoden toimintakauden päätteeksi Turun kaupungin päivähoitotoiminnalle yleisen suosituksen lasten aurinkosuojauksesta päiväkodeissa ja päivähoitotoiminnassa. Suositus sisältää sekä lasten että päivähoidon ammattilaisten aurinkosuojaamisen perusteet ja päivähoidon aikaisen suojauksen vähimmäisvaatimukset.

– Lapsi viettää päivähoidossa suuren osan arkipäivästään, jolloin on ensisijaisen tärkeää, että päivähoidossa huolehditaan aurinkosuojauksesta ja piha-alueilla on varjoalueita, aurinkoagentit muistuttavat.

Aurinkoaamiainen-koulutukset järjestetään seuraavasti:

• Ma 24.2. klo 8.30–10 Naantali, Naantalin lukion auditorio, Jöns Budde -sali, Vadstenanpolku 4
  • Ti 25.2. klo 8.30–10 Turku, Valtion virastotalo, Niinistö 2. krs, Itsenäisyydenaukio 2
  • Ke 26.2. klo 8.30–10 Parainen, Sarlinska skolan/Sarlinin koulun auditorio, Skolgatan/Koulukatu 16
  • To 27.2. klo 8.30–10 Loimaa, Novidan auditorio, Myllykyläntie 8
  • Pe 28.2. klo 8.30–10 Uusikaupunki, Satulinnan päiväkoti, Santtiontie 15–17

Tutustu koulutusohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan.

Kuva: Aurinkoagentit vierailivat vuonna 2018 päiväkoti Vilskeessä opettamassa lapsille aurinkorasvausta.