Mindful Body yhdistää kehon ja mielen hyvinvoinnin

(1.1.2024)

Mindful Body on liikuntalaji, joka yhdistää kehon ja mielen hyvinvoinnin. Tunteja järjestetään Meri-Karinassa viikoittain. Tervetuloa mukaan!

Tunnit pidetään Meri-Karinassa torstaisin 18.1.–30.5.2024 klo 16.00–17.00. Hinta on 10 euroa kerralta, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenet 5 euroa kerralta. Torstaina 8.2., 7.3., 25.4. ja 9.5.2024 ei ole tuntia. Sairastumisen vuoksi myös torstain 21.3. ja 28.3. tunti on peruttu!

Mindful Body perustuu ajatukseen siitä, että kaikki mitä tapahtuu mielessä, tapahtuu myös fyysisenä reaktiona kehossa. Metodi lähestyy hyvän olon saavuttamista yhdistämällä sekä henkisen että fyysisen puolen. Metodissa etsitään yhteyttä mielen ja kehon välillä ja pysähdytään kuuntelemaan sitä, miltä tuntuu. Tunne ja tuntoaisti ovat kaikessa tekemisessä merkityksellisiä.

– Tunneilla opitaan rentoutumaan, kuuntelemaan omaa kehoa ja työstämään pois kehon kireyksiä. Tunnit ovat myös tehokas tapa harjoitella tietoista läsnäoloa. Ne ovat helppoja ja tehokkaita ja sopivat kaikille. Tunneilla ollaan oman kehon ja mielen ehdoilla, ohjaaja Mia Kuusisto sanoo.

Kuusisto työskentelee Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksessä sairaanhoitajana. Hän on ohjannut Mindful Body -tunteja vuodesta 2014 lähtien. Metodi on kotimainen, ja sen on kehittänyt Katri Kylmälä.

Fysiologia ja psykologia yhdistyvät

Jokaisella tunnilla on oma psykologinen ja fysiologinen teemansa, joita Mindful Bodyssa on kaikkiaan kaksitoista erilaista. Fysiologinen teema kuvaa hoidettavaa kehon aluetta ja psykologinen teema kuvaa, miten kyseisen kehon alueen hoitoa lähestytään. Kevään fysiologiset teemat ovat alaselkä ja pakara, reidet, olkapää, lantio ja nivunen, ja psykologiset teemat ovat puolestaan tunne, vapauta, luota ja paranna. Katso teemojen aikataulu tästä.

Jokainen tunti koostuu alkulämmittelystä, vahvista ja avaa -osiosta sekä syvävenytys- ja rentoutusosiosta, jotka kaikki työstävät teeman mukaista aluetta.

Tunneille on hyvä pukeutua rentoihin jumppavaatteisiin. Myös villasukat, vesipullo ja jumppamatto on suositeltava ottaa mukaan.

Äänimaljarentoututus johdattaa syvään rentoutumiseen

Tule mukaan myös Mindful Body -tunnin jälkeen alkavaan äänimaljarentoutukseen, jossa äänimaljojen lempeä värähtely johdattaa kehosi ja mielesi syvään rentoutumiseen.

Äänimaljarentous pidetään torstaina 18.1.,15.2., 14.3., 11.4., 16.5. ja 13.6.2024 klo 17.15–18.00. Mindful Body ja äänimaljarentoutus 18 € kerralta, yhdistyksen jäsenille 9 € kerralta. Voit lukea lisää äänimaljarentoutuksesta täältä.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus sijaitsee Hirvensalossa, osoitteessa Seiskarinkatu 35, Turku. Keskuksen läheisyydessa on maksuttomia pysäköintipaikkoja ja  keskukseen kulkee Fölin bussi numero 54.